A Kormány az állatok védelméről és kíméletéről szóló 1998. évi XXVIII. törvény 49. § (3) bekezdés d) pontjában kapott felhatalmazás alapján,
az 58. § tekintetében az állatok védelméről és kíméletéről szóló 1998. évi XXVIII. törvény 49. § (3) bekezdés f) pontjában, valamint a kereskedelemről szóló 2005. évi CLXIV. törvény 12. § (1) bekezdés b) és d) pontjában kapott felhatalmazás alapján,
az 59. § tekintetében az állatok védelméről és kíméletéről szóló 1998. évi XXVIII. törvény 49. § (3) bekezdés b) pontjában,
valamint a közigazgatási hatósági eljárás és szolgáltatás általános
szabályairól szóló 2004. évi CXL. törvény 174/A. § a) pontjában kapott felhatalmazás alapján,
a 60. § tekintetében az élelmiszerláncról és hatósági felügyeletéről szóló 2008. évi XLVI. törvény 76. § (1) bekezdés c) pontjában foglalt felhatalmazás alapján,
az Alaptörvény 15. cikk (1) bekezdésében meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:
1. § (1)
E rendelet hatálya alá a kísérletek során felhasznált vagy ilyen
felhasználásra szánt, valamint a kifejezetten szerveik vagy szöveteik
tudományos vagy oktatási célra történő felhasználásáért tenyésztett,
szaporított (a továbbiakban együtt: tenyésztett)
(2)
E rendelet előírásai mindaddig alkalmazandók, amíg a rendelet hatálya
alá tartozó állatot le nem ölik, újból ki nem helyezik, vagy vissza nem
juttatják egy megfelelő élőhelyre vagy állattartási rendszerbe.
(3)
E rendelet előírásai a kísérletekben felhasznált olyan állatokra is
alkalmazandók, amelyek, a kísérletet követően élik meg az (1) bekezdés a) pontjában
leírt fejlettségi szintet és az elvégzett kísérlet eredményeképpen
életük későbbi szakaszaiban valószínűsíthetően fájdalomban,
szenvedésben, kínban vagy maradandó egészségkárosodásban lehet részük.
(4)
E rendelet előírásai nem alkalmazandók az állatgyógyászati készítmény
forgalomba hozatalának engedélyezéséhez szükséges állatorvosi klinikai
vizsgálatra és az elismert állattartási gyakorlatra. Az elismert
állattartási gyakorlat nem kísérleti jellegű mezőgazdasági vagy
állatorvosi tevékenységnek minősül.
(5)
Ha e rendelet valamely rendelkezésétől tudományos indok alapján
eltérést enged, az eltérés kizárólag olyan mértékű lehet, amely e
rendelet általános céljaival összeegyeztethető a kísérlettől várt
tudományos eredmény érdekében.
1.
„projekt”: meghatározott tudományos vagy oktatási célból végrehajtott
munkaprogram, amely egy vagy több kísérletet foglal magában;
2.
„létesítmény”: építmény, épület, épületcsoport vagy más objektum, amely
csak részben zárt vagy fedett helyiségeket, vagy mozgatható térelemeket
is magában foglalhat;
3.
„tenyésztő”: olyan természetes vagy jogi személy, aki kísérletben való
felhasználás, vagy szervek vagy szövetek tudományos vagy oktatási célú
felhasználása céljából a 3. § (1) bekezdésében említett állatot
tenyészt, szaporít (a továbbiakban együtt: tenyészt), vagy elsősorban
ilyen célból egyéb állatot tenyészt;
5.
„önfenntartó kolónia”: az a kolónia, amelyben az állatokat a kolónián
belül tenyésztik vagy más kolóniákból szerzik be, de nem vadon fogják
be, és ahol az állatokat oly módon tartják, hogy megszokják az
embereket;
6.
„érzéstelenítéses-túlaltatásos kísérlet”: teljes mértékben általános
érzéstelenítésben végzett kísérlet, amely után az állat nem nyeri vissza
az eszméletét;
7.
„enyhe kísérlet”: olyan kísérlet, amely során az állatot
valószínűsíthetően rövid ideig tartó enyhe fájdalom, szenvedés vagy kín
éri, valamint az olyan kísérlet, amelyek során az állat jóléte vagy
általános állapota nem romlik számottevően;
8.
„mérsékelt kísérlet”: olyan kísérlet, amely során az állatot
valószínűsíthetően rövid ideig tartó mérsékelt fájdalom, szenvedés vagy
kín vagy hosszú ideig tartó enyhe fájdalom, szenvedés vagy kín éri,
valamint olyan kísérlet, amely során az állat jóléte vagy általános
állapota valószínűsíthetően mérsékelten romlik;
9.
„súlyos kísérlet”: olyan kísérlet, amely során az állatot
valószínűsíthetően súlyos fájdalom, szenvedés vagy kín, vagy hosszú
ideig tartó mérsékelt fájdalom, szenvedés vagy kín éri, valamint olyan
kísérlet, amely során az állat jóléte vagy általános állapota
valószínűsíthetően jelentősen romlik;
10. „károsító klinikai állapot”: valamely személy normális fizikai vagy lelki működésre irányuló képességének csökkenése;
11.
„elismert állattartási gyakorlat”: az állatok tenyésztése vagy tartása
során rutinszerűen alkalmazott minden olyan eljárás, mely az állat
szaporítását, valamint jólétének, megfelelő egészségi állapotának, és
fajtaazonosságának ellenőrzését és fenntartását szolgálja.
3. § (1) Az alább felsorolt fajok egyedét csak akkor lehet kísérlet során felhasználni, ha azt kifejezetten e célra tenyésztették:
j)1 a nem emberszabású főemlős állatok összes faja,
k) dél-afrikai
karmosbéka (Xenopus laevis), nyugati karmosbéka (Xenopus tropicalis),
gyepi béka (Rana temporaria), északi leopárdbéka (Rana pipiens),
(2)
A fővárosi és megyei kormányhivatal Élelmiszerlánc-biztonsági és
Állategészségügyi Igazgatósága (a továbbiakban:
élelmiszerlánc-biztonsági és állategészségügyi igazgatóság) a kísérlet
engedélyezése során kérelemre tudományos indokok alapján mentességet
adhat az (1) bekezdés a)-i), illetve k)-l) pontjai alól.
4. § Amennyiben
tudományos okból szükséges, ismert tartóval rendelkező kedvtelésből
tartott állatok is felhasználhatók, kizárólag enyhe besorolású
kísérletben. A felhasználáshoz a tartó előzetesen írásban tett
tájékozott beleegyező nyilatkozata szükséges.
5. § Az
élelmiszerlánc-biztonsági és állategészségügyi igazgatóság az állatok
védelméről és kíméletéről szóló 1998. évi XXVIII. törvény (a
továbbiakban: Ávtv.) 30. § (6) bekezdése szerinti jogkörében eljárva a
kísérlet engedélyezése során erre irányuló kérelemre mentességet adhat a
háziasított állatfajok kóbor egyede vonatkozásában, amennyiben:
a) alapvető
szükség van ezen állat egészségére és jólétére vonatkozó tanulmányokra,
vagy jelentős veszély áll fenn a környezetre, vagy az emberi vagy
állati egészségre vonatkozóan; és
b) tudományos indokok alapján a kísérlet kizárólag gazdátlan vagy elvadult állat felhasználásával vezethet eredményre.
6. § (1)
Nem emberszabású főemlős állatok egyedeinek kísérletben való
felhasználása - a (2) bekezdésben felsorolt fajok kivételével -
kizárólag abban az esetben engedélyezhető, ha:
aa) a kísérlet az Ávtv. 26. § (2) bekezdés a) pontja szerinti célt szolgál, és a felhasznált állat fogságban tenyésztett állat utóda,
ab) a kísérlet az Ávtv. 26. § (2) bekezdés b) pontjának ba) alpontja, vagy c) pontja
szerinti célt szolgál, és a kísérletre károsító vagy potenciálisan
életveszélyes emberi klinikai állapotok elkerülése, megelőzése,
diagnózisa vagy kezelése érdekében kerül sor, továbbá a felhasznált
állat fogságban tenyésztett állat utóda,
b) tudományos indokok alapján a kísérlet a főemlősökön kívül más állatfaj felhasználásával nem vezetne eredményre; és
(2)
A közönséges makákó (Macaca fascicularis) és a rhesusmajom (Macaca
mulatta) egyedeinek kísérletben való felhasználása kizárólag abban az
esetben engedélyezhető, ha:
aa) a kísérlet az Ávtv. 26. § (2) bekezdés a) pontja szerinti célt szolgál, továbbá a felhasznált állat fogságban tenyésztett,
ab) a kísérlet az Ávtv. 26. § (2) bekezdés b) pontjának ba) alpontja, vagy c) pontja
szerinti célt szolgál, és a kísérletre károsító vagy potenciálisan
életveszélyes emberi klinikai állapotok elkerülése, megelőzése,
diagnózisa vagy kezelése érdekében kerül sor, továbbá a felhasznált
állat fogságban tenyésztett,
b) tudományos indokok alapján a kísérlet a főemlősökön kívül más állatfaj felhasználásával nem vezetne eredményre, és
7. § (1)
Az élelmiszerlánc-biztonsági és állategészségügyi igazgatóság az Ávtv.
30. § (6) bekezdése szerinti jogkörében eljárva a kísérlet engedélyezése
során kérelemre mentességet biztosíthat a vadon befogott állat
vonatkozásában, amennyiben tudományos indokok alapján az adott kísérlet
kísérletben való felhasználás céljából tenyésztett állatokon vagy
folyamatos állat-egészségügyi ellenőrzés alatt álló tenyészetből,
telepről származó állatokon végezve nem vezetne eredményre.
(2)
A vadon élő állat befogását hozzáértő személynek kell végeznie olyan
módszerekkel, amelyek az állatnak nem okoznak elkerülhető fájdalmat,
szenvedést, kínt vagy maradandó egészségkárosodást.
(3)
Az elfogáskor vagy azt követően sérülten vagy rossz egészségi
állapotban talált állatot állatorvosnak vagy más, megfelelő
szakértelemmel rendelkező személynek meg kell vizsgálnia, és
intézkedéseket kell tenni az állat szenvedésének minimalizálása
érdekében. Az élelmiszerlánc-biztonsági és állategészségügyi igazgatóság
a kísérlet engedélyezése során kérelemre mentességet biztosíthat az
állat szenvedésének minimalizálására irányuló intézkedések
meghozatalának követelménye alól tudományos indokok esetén.
(4)
Természetvédelmi oltalom alatt álló faj egyedei esetében az (1)
bekezdés szerinti mentesség kizárólag a természetvédelmi hatóság
tartásra és hasznosításra vonatkozó engedélyének megléte esetén adható.
8. § (1)
Az élelmiszerlánc-biztonsági és állategészségügyi igazgatóság az Ávtv.
26. § (1) bekezdése szerinti jogkörében eljárva - tudományos,
állatjóléti vagy állategészségügyi indokokra tekintettel - olyan
kísérletet is engedélyezhet, melyet nyilvántartásba vett intézményen
kívül végeznek.
9. § (1)
Amennyiben egy adott kísérlet eredményessége élő állat felhasználását
nem igénylő olyan módszerrel vagy vizsgálati stratégiával is
biztosítható, amelyet az uniós jog elismer, a kísérlet nem
engedélyezhető és nem végezhető el.
(2) A kísérletek közötti választás során a kísérletet tervezőnek azt a kísérletet kell választani, amely:
b) a fájdalomra, szenvedésre, kínra és maradandó egészségkárosodásra legkevésbé érzékeny állatok felhasználásával történik;
(3)
Amennyire lehetséges, el kell kerülni az állat kimúlását, mint a
kísérlet végpontját, és a kísérletet még ezt megelőzően kíméletes módon
be kell fejezni. Amennyiben a végpont elkerülhetetlenül a kimúlás, a
kísérletet úgy kell megtervezni, hogy:
b) az
állat a lehető legrövidebb ideig és a lehető legkevésbé szenvedjen, és a
lehetséges mértékben biztosítva legyen számára a fájdalommentes halál.
10. § (1)
A kísérletet indokolt esetben általános vagy helyi érzéstelenítéssel
kell végezni, vagy fájdalomcsillapítással vagy egyéb megfelelő
módszerrel a lehető legkisebbre kell csökkenteni a fájdalom, szenvedés
és kín mértékét. A rendkívüli fájdalmat okozni képes súlyos sérüléssel
járó kísérlet kizárólag érzéstelenítéssel végezhető.
(2) Az érzéstelenítés alkalmazásának indokoltságára vonatkozó döntés meghozatalakor figyelembe kell venni, hogy:
a) az érzéstelenítés nem okoz-e előreláthatólag nagyobb traumát az állatnak, mint maga a kísérlet; és
(3)
Az állat csak a megfelelő szintű érzéstelenítés vagy
fájdalomcsillapítás alkalmazása mellett kaphat bármilyen gyógyszert,
amely megakadályozza vagy korlátozza fájdalma kimutatásában. Az ilyen
kezelés szükségességét tudományosan meg kell indokolni, részletesen
ismertetve az alkalmazott érzéstelenítés vagy fájdalomcsillapítás
módját.
(4)
Amennyiben a kísérlet céljaival összeegyeztethető, megelőző, vagy műtét
utáni fájdalomcsillapító szerrel vagy egyéb fájdalomcsillapító
módszerrel kell kezelni azt az állatot, amely az érzéstelenítés
hatásának elmúlásával vélhetően fájdalmat fog érezni.
(5) Amint a kísérlet célja teljesült, megfelelő intézkedéseket kell tenni az állat szenvedésének minimalizálása érdekében.
11. § (1)
Az Ávtv. 28. § (1) bekezdése szerinti súlyossági kategóriát az alapján
kell meghatározni, hogy az állatot várhatóan milyen mértékű fájdalom,
szenvedés, kín vagy maradandó egészségkárosodás éri a kísérlet során.
(2)
A súlyossági kategória megállapításánál figyelembe kell venni az adott
kísérlet során az állatot érő minden beavatkozást vagy kezelést. A
besorolásnak az állatot az alkalmazható tökéletesítési technikák
használata mellett valószínűsíthetően érő legsúlyosabb hatáson kell
alapulnia.
b) a
kísérlet (összes eleme) által okozott fájdalmat, szenvedést, kínt vagy
maradandó egészségkárosodást, valamint ezek intenzitását, időtartamát,
gyakoriságát, továbbá az alkalmazott technikák sokféleségét;
d) a
természetes viselkedés gyakorlásának akadályozását, ideértve az
elhelyezésben, tartásban és gondozásban megvalósuló korlátozásokat;
i) a
fájdalom, szenvedés és kín csökkentésére vagy megszüntetésére
alkalmazott módszereket, beleértve az elhelyezési, tartási és gondozási
feltételek tökéletesítését;
(4)
Olyan kísérlet lefolytatására, amely súlyos, várhatóan hosszú ideig
tartó és nem enyhíthető fájdalommal, szenvedéssel vagy kínnal jár, a
Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (a továbbiakban: NÉBIH) adhat
engedélyt. Az engedély kizárólag akkor adható meg, amennyiben a kísérlet
lefolytatása rendkívüli és tudományosan igazolható indokok alapján
szükséges.
12. § (1)
Egy vagy több kísérlet során már előzőleg felhasznált állatot egy újabb
kísérletben ismételten felhasználni olyan esetben, amikor egy másik,
kísérletben korábban még fel nem használt egyed is felhasználható lenne,
kizárólag abban az esetben lehet, ha:
d) az
ismételt felhasználás összhangban áll az állatorvosi javaslattal, amely
figyelembe veszi az állatot teljes életútja során érő hatásokat.
(2) Rendkívüli körülmények esetén, az (1) bekezdés a) pontjában
foglaltaktól eltérve az élelmiszerlánc-biztonsági és állategészségügyi
igazgatóság állatorvosi vizsgálatot követően dönthet úgy, hogy
engedélyezi az újbóli felhasználást, amennyiben az állatot csak egyszer
használták fel súlyos fájdalommal, kínnal vagy azzal egyenértékű
szenvedéssel járó kísérletben.
b) a
géntechnológiailag módosított, új fajtavonalak esetében akkor, ha az
utódokat már nem vizsgálják tovább, vagy már nem várható, hogy őket a
tűszúrás által okozottal azonos vagy annál magasabb szintű fájdalom,
szenvedés, kín vagy maradandó egészségkárosodás éri.
(2)
A kísérlet befejezésekor állatorvos vagy más, megfelelő szakértelemmel
rendelkező személy dönt arról, hogy életben hagyják-e az állatot. Az
állatot le kell ölni, ha a kísérletet követően várhatóan továbbra is
mérsékelt vagy súlyos fájdalmat, szenvedést, kínt vagy maradandó
egészségkárosodást él át.
(3) Az életben hagyott állatnak egészségi állapotának megfelelő gondozást és elhelyezést kell biztosítani.
14. § (1) Az állatot úgy kell leölni, hogy az az állat számára a lehető legkevesebb fájdalommal, szenvedéssel és kínnal járjon.
(2)
Az állat leölésére csak a tenyésztő, beszállító vagy felhasználó
valamely létesítményében kerülhet sor, és azt kizárólag a 35. § (2)
bekezdés d) pontjában
meghatározott tevékenységhez kötött szakértelemmel rendelkező személy
végezheti. Terepvizsgálat során az állatot szakértelemmel rendelkező
személy létesítmény területén kívül is leölheti.
(3)
Az állat leölése során alkalmazható módszereket a 4. melléklet 1.
táblázata tartalmazza. A felsoroltaktól eltérő módszer alkalmazható:
a) eszméletlen állapotú állaton, amennyiben az állat a halál beálltáig már nem nyeri vissza eszméletét;
b) a
mezőgazdasági kutatásban használt állaton az állatok leölésük során
való védelméről szóló, 2009. szeptember 24-i 1099/2009/EK tanácsi
rendelet I. mellékletében meghatározott előírások szerint, amennyiben a
kutatás célja miatt fontos, hogy az állatot a kereskedelmi gazdaságok
állattartási körülményeihez hasonló körülmények között tartsák.
(5)
Az élelmiszerlánc-biztonsági és állategészségügyi igazgatóság a
kísérlet engedélyezése során kérelemre mentességet biztosíthat a (3)-(4)
bekezdésekben foglalt követelmények alól:
a) egyéb
módszer alkalmazása érdekében, amennyiben a tudományos bizonyítékok
alapján e módszer legalább annyira kíméletesnek tekintett; vagy
b) amennyiben
tudományos indokok alapján egy adott kísérlet célját a 4. mellékletben
meghatározott leölési módszerekkel nem lehetne elérni.
(6)
Az állatok leölése során törekedni kell arra, hogy az a többi állattól
elkülönített módon, az állat kimúlására utaló vizuális, szag- és
hangingerek kizárásával történjen.
(7)
A (2)-(4) bekezdésekben foglaltakat nem kell alkalmazni, amennyiben az
állat leölése állatjóléti, közegészségügyi, közbiztonsági,
állat-egészségügyi vagy környezeti szükséghelyzet következtében
indokolt.
15. § (1)
A kísérlet során felhasznált vagy ilyen felhasználásra szánt állat
újból kihelyezhető vagy az adott fajnak megfelelő élőhelyre vagy
állattartási rendszerbe visszajuttatható (a továbbiakban együtt:
kihelyezés), amennyiben:
(2)
Az állatot kihelyező tenyésztő, beszállító és felhasználó előzetesen
köteles az (1) bekezdés előírásait biztosító kihelyezési akciótervet (a
továbbiakban: akcióterv) kidolgozni. Az akciótervnek biztosítania kell
az állat beilleszkedését a kihelyezés helyén. Vadon élő állat esetén az
állat egészségi állapotára, viselkedésére és kísérleti előéletére
figyelemmel, szükség szerint rehabilitációs programot kell végrehajtani
az élőhelyre való visszajuttatás előtt.
(3)
A (2) bekezdés szerinti akciótervet az élelmiszerlánc-biztonsági és
állategészségügyi igazgatóság hagyja jóvá. Az akciótervet a kihelyezés
várható időpontja előtt legalább 60 nappal be kell nyújtani az
élelmiszerlánc-biztonsági és állategészségügyi igazgatóságnak.
(4) Állat kihelyezése kizárólag a (3) bekezdés szerint jóváhagyott akcióterv keretén belül történhet.
16. § (1)
Tenyésztő, beszállító és felhasználó kizárólag az
élelmiszerlánc-biztonsági és állategészségügyi igazgatóság engedélyével
működhet. Az élelmiszerlánc-biztonsági és állategészségügyi igazgatóság
az engedélyezett tenyésztőt, beszállítót, felhasználót nyilvántartásába
veszi. Az engedély iránti kérelmet az 1. melléklet szerint kell
benyújtani. Az engedély legfeljebb 10 évre szól.
(2)
Az engedélyben fel kell tüntetni az állatvédelmi jogszabályban
foglaltak teljesülésének biztosításáért felelős személy nevét, valamint a
36. § (1) bekezdésében és a 37. §-ban említett személy vagy személyek
nevét, továbbá a munkahelyi állatjóléti bizottság (a továbbiakban: MÁB)
elnök vagy az állatjóléti felelős nevét.
(3)
Az engedélyt módosítását kell kérni az élelmiszerlánc-biztonsági és
állategészségügyi igazgatóságtól a tenyésztő, beszállító vagy
felhasználó valamely létesítményének szerkezetében vagy funkciójában
bekövetkezett minden olyan jelentős változás esetén, amely az állatok
jólétét hátrányosan érintheti.
(4)
Az élelmiszerlánc-biztonsági és állategészségügyi igazgatóságot
értesíteni kell a (2) bekezdésben említett személyekben beállt
változásról, a változást követően 30 napon belül.
17. § (1)
A tenyésztői, beszállítói és felhasználói létesítménynek rendelkeznie
kell az elhelyezett állatfajok szükségleteinek megfelelő, valamint - ha
az adott létesítmény kísérletet is végez - a kísérletek lefolytatására
alkalmas építményekkel és berendezésekkel.
(2)
Az (1) bekezdésben említett építményeket és berendezéseket úgy kell
megtervezni, kialakítani, és működtetni, hogy a kísérletek a lehető
leghatékonyabban legyenek elvégezhetőek, és a lehető legkevesebb állat
felhasználásával, valamint minimális fájdalom, szenvedés, kín vagy
maradandó egészségkárosodás okozásával lehessen megbízható eredményeket
kapni.
18. § (1)
Az állatok tartására szolgáló létesítmény kialakításakor figyelembe
kell venni az ott elhelyezni kívánt állatfajok élettani és etológiai
szükségleteit. Úgy kell azokat kialakítani és működtetni, hogy
illetéktelen személyek ne juthassanak be, és állatok ne szökhessenek be
vagy ki.
(2)
Egymással nem összeférő fajok nem tarthatók közös helyiségben, ragadozó
és zsákmányállat esetében látó-, szagló- vagy hallótávolságon belül.
(3)
A létesítményekben biztosítani kell az újonnan érkező állatok
elkülönítését egészségi állapotuk felméréséig és a már beszoktatott
állatokra jelentett lehetséges egészségügyi kockázatok értékeléséig, és
minimalizálásáig.
19. § (1)
A létesítményekben gondoskodni kell a helyiségek rendszeres és hatékony
takarításáról, valamint a megfelelő higiéniai körülmények
fenntartásáról.
(2)
A falakat és a padlót olyan anyaggal kell bevonni, amely ellenáll az
állatok és a tisztítási eljárások okozta erős igénybevételnek. Az anyag
nem lehet káros az állatok egészségére, továbbá nem nyújthat módot arra,
hogy az állatok kárt tegyenek magukban. A berendezéseket és a
szerelvényeket kiegészítő védelemmel kell ellátni, hogy az állatok ne
tehessenek kárt bennük vagy magukban.
(3)
A raktárhelyiségeket úgy kell kialakítani, használni és karbantartani,
hogy az élelem és az alom minősége ne károsodjon. A helyiségeknek
kártevőktől és rovaroktól a lehető legnagyobb mértékben mentesnek kell
lenniük. A gyaníthatóan fertőzött vagy az állatokra és a gondozókra
veszélyes anyagokat külön kell tárolni.
(4)
A tisztító- és mosóhelyiség méretének kellően nagynak kell lennie
ahhoz, hogy elférjenek benne a használt berendezések fertőtlenítésére és
tisztítására szolgáló eszközök. A tisztítás folyamatát úgy kell
megszervezni, hogy a tiszta és a szennyezett eszközök útja teljesen
elkülönüljön, a megtisztított eszközöket ne lehessen beszennyezni.
(5)
A létesítményekben gondoskodni kell az állati tetemek és hulladékok
higiénikus tárolásáról és biztonságos ártalmatlanításáról.
20. § (1)
A létesítményeket fel kell szerelni alapvető laboreszközökkel egyszerű
diagnosztikai vagy post mortem vizsgálatok elvégzése és/vagy olyan
minták levételének céljára, amelyeket azután másutt alaposabb
laboratóriumi vizsgálatnak vethetnek alá. Általános és különleges célú
kísérletek végzésére alkalmas helyiségeket kell fenntartani olyan
esetekre, amikor a kísérletek vagy megfigyelések elvégzése nem kívánatos
az állatok elhelyezésére szolgáló helyiségben.
(2)
Ahol steril körülmények között végzett sebészeti kísérletekre is
szükség van, egy vagy több megfelelően felszerelt helyiséget, valamint a
műtét utáni lábadozást elősegítő eszközöket is biztosítani kell.
(2)
Az állatok elhelyezésére szolgáló helyiség szigetelésének, fűtésének és
szellőzésének biztosítania kell, hogy a légkeringés, valamint a por és a
gázok koncentrációja olyan határértéken belül maradjon, amely nem
ártalmas az elhelyezett állatokra nézve.
(3)
Az állatok elhelyezésére szolgáló helyiségek hőmérsékletét és relatív
páratartalmát az ott elhelyezett állatfajok és korcsoportok igényeinek
megfelelően kell beállítani. A hőmérsékletet naponta mérni és naplózni
kell.
(4)
Ahol a természetes fényviszonyok nem teszik lehetővé a nappalok és
éjszakák váltakozásának észlelését, mesterséges világítással kell
gondoskodni egyrészt az állatok biológiai szükségleteinek
kielégítéséről, másrészt a megfelelő munkakörülményekről.
(5) A világítást az állattenyésztési műveleteknek és az állatok felügyeletének megfelelően kell megválasztani.
(6) Az állatfajok szükségleteinek megfelelő fényerősségről és szabályos foto-periodicitásról kell gondoskodni.
(7) Albínó állatok esetében a fényviszonyok megválasztásakor figyelembe kell venni az állatok fényérzékenységét.
(8) A zajszintek - beleértve az ultrahangot is - nem befolyásolhatják hátrányosan az állatok jólétét.
(9)
A riasztóberendezések hangjának kívül kell esnie az állatok
hallástartományának leginkább hallható részén, amennyiben ez nem gátolja
a hang ember általi érzékelését.
(10)
Az állatok elhelyezésére szolgáló helyiségeket adott esetben megfelelő
hangszigeteléssel és hangelnyelő megoldásokkal kell ellátni.
(11) Ahol az állatot tartási helyén tartós napsugárzás érheti, biztosítani kell az árnyékba vonulás és ott pihenés feltételeit.
22. § (1)
A környezet szabályozása és védelme tekintetében elektromos vagy
mechanikus berendezéseket használó létesítményeknek rendelkezniük kell
az alapvető szolgáltatásokat fenntartani képes tartalékrendszerrel és
vészhelyzeti világítással, valamint azt is biztosítaniuk kell, hogy
maguknak a riasztóberendezéseknek a működése ne álljon le.
(3) A vészhelyzeti eljárásokra vonatkozó egyértelmű utasításokat jól látható helyen ki kell függeszteni.
(4)
A létesítményekben karbantartási programot kell életbe léptetni az
épületek és berendezések állagmegóvása, valamint az esetleges hibák
elhárítása érdekében.
23. § Az
élelmiszerlánc-biztonsági és állategészségügyi igazgatóság tudományos,
állatjóléti vagy állategészségügyi okból erre irányuló kérelemre
mentességet adhat az 18-22. §-okban foglalt egyes előírások alkalmazása
alól.
24. § (1)
Az állatnak az egészségi és jóléti állapotának megfelelő elhelyezést,
élőhelyet, táplálékot, vizet és gondozást kell biztosítani.
(2) Az állat élettani és viselkedésbeli szükségleteinek kielégítését csak minimális mértékben lehet korlátozni.
(3)
Szükség szerint, de legalább napi rendszerességgel ellenőrizni kell az
állatok tenyésztésének, tartásának és felhasználásának környezeti
viszonyait.
(4)
Megfelelő intézkedésekkel kell felkészülni az esetlegesen feltárt
hiányosságok, valamint az elkerülhető fájdalom, szenvedés, kín vagy
maradandó egészségkárosodás mielőbbi felszámolására.
25. § (1)
A létesítményeknek stratégiával kell rendelkezniük az állatok jólétét
és a tudományos követelmények teljesülését biztosító egészségmegőrzés
érdekében. E stratégia részeként rendszeres egészségügyi nyomon követést
kell végezni, mikrobiológiai felügyeleti programot és a betegségek
kezelésére vonatkozó tervet kell kidolgozni, valamint meg kell határozni
az újonnan érkező állatok befogadásával kapcsolatos egészségügyi
paramétereket és eljárásokat.
(2)
Az állatokat legalább napi rendszerességgel hozzáértő személynek kell
megvizsgálnia. Ezen vizsgálatoknak biztosítaniuk kell, hogy a beteg vagy
sérült állatokat azonosítsák, és megfelelő intézkedéseket tegyenek.
(3)
Vadon befogott álatok esetében a befogás helyszínén az érintett
állatfaj sajátosságainak megfelelően kialakított szállítókonténert és
szállítóeszközt kell biztosítani arra az esetre, ha az állatot vizsgálat
vagy kezelés céljából el kellene szállítani.
(4)
Külön figyelmet kell fordítani és megfelelő intézkedéseket kell tenni a
vadon befogott állatok akklimatizálására, elkülönítésére,
elhelyezésére, tenyésztésére és gondozására, valamint adott esetben
gondoskodni kell a kísérletek végeztével történő szabadon engedésükről.
(5)
A természetben is magánosan élő állatok kivételével az állatokat
társasan, egymással összeférő egyedek állandó csoportjaiban kell
elhelyezni. Ha a 28. §-sal összhangban engedélyezett az elkülönített
elhelyezés, annak tartamát a szükséges legrövidebb időre kell
korlátozni, és az egyedeket látó-, halló-, szagló-, és tapintási
távolságon belül kell elhelyezni. Az összeférhetetlenséggel és a társas
kapcsolatok felbomlásával kapcsolatos problémák elkerülése érdekében
gondosan figyelemmel kell kísérni az új egyedek beilleszkedését,
valamint a korábban elkülönített egyedek visszailleszkedését a már
kialakult közösségbe.
26. § (1)
Minden állatnak megfelelő nagyságú és kellően ingergazdag életteret
kell biztosítani, ahol természetes viselkedésmintáinak széles skáláját
gyakorolhatja. Az állatoknak bizonyos fokú cselekvési szabadsággal és
kontrollal kell rendelkezniük környezetük felett a stresszhelyzeti
megnyilvánulások mérséklése érdekében. A létesítményekben az ingergazdag
környezet kialakításához megfelelő technikákat kell alkalmazni, hogy az
állat többféle tevékenységet is végezhessen és a fajára jellemző
testmozgással, gyűjtögetéssel, manipulatív vagy kognitív
tevékenységekkel növelje alkalmazkodóképességét. A tartásra szolgáló
hely környezetét az adott állatfajra jellemzően és az egyed egyéni
szükségleteinek megfelelően kell gazdagítani. A környezetgazdagítási
stratégiát a létesítményeknek rendszeres időközönként felül kell
vizsgálniuk és szükség szerint módosítaniuk.
(2)
Az állatok tartására szolgáló hely nem készülhet olyan anyagból, amely
káros az állat egészségére. Úgy kell kialakítani és felépíteni, hogy az
állatnak ne okozhasson sérülést. Amennyiben nem egyszer használatos,
olyan anyagokból kell készülnie, amelyek ellenállnak a tisztításnak és a
fertőtlenítésnek. Az állat tartására szolgáló helyek padlózatát az
állat fajának és életkorának megfelelően kell kialakítani, és lehetővé
kell tenni az ürülék gyors eltávolítását.
(3)
Gondoskodni kell a különböző fajok szükségleteinek megfelelő alomról,
alvóhelyről, beleértve a fészeképítéshez vagy az utódneveléshez
szükséges anyagokat és építményeket.
(4)
Az állatok tartására szolgáló helyen az adott faj szükségleteinek
megfelelően minden állat számára szilárd és kényelmes pihenőhelyet kell
biztosítani. Minden alvóhelyet tisztán és szárazon kell tartani.
(5)
Az akváriumokban és medencékben élő halak, kétéltűek és hüllők
szükségleteinek és egyedi tűréshatárainak megfelelő vízellátásról kell
gondoskodni.
(6)
A létesítményeknek az állatoknak, az alkalmazott kísérleteknek és a
projekt időtartamának megfelelő szoktatási és idomítási programokat kell
létrehozniuk.
27. § (1) A táplálék formája, az étrend és az etetés módja feleljen meg az állatok táplálkozási és etológiai igényeinek.
(2)
Az állatok táplálékának az egyes fajok élettani igényeinek megfelelőnek
és szennyeződéstől mentesnek kell lennie. A nyersanyagok
megválasztásakor, valamint a táplálék elkészítésekor és kihelyezésekor a
létesítményeknek intézkedéseket kell tenniük a vegyi, fizikai vagy
mikrobiológiai szennyeződés minimalizálása érdekében.
(3)
A táplálék a csomagolás, szállítás és tárolás folyamán szintén nem
szennyeződhet, romolhat meg vagy károsodhat. Az etetőket, itatókat és a
táplálásra használt egyéb eszközöket rendszeresen tisztítani, és szükség
esetén fertőtleníteni kell.
(4) A táplálkozáshoz minden állatnak elegendő helyet kell biztosítani, hogy versengés nélkül hozzá tudjanak férni a táplálékhoz.
(6)
Automatikus itatórendszer használatakor annak működését a balesetek
elkerülése érdekében rendszeres időközönként ellenőrizni kell, valamint
azt karban kell tartani és át kell öblíteni. Zárt padlózatú ketrec
használata esetén ügyelni kell az elárasztás kockázatának
minimalizálására.
28. § (1)
Az élelmiszerlánc-biztonsági és állategészségügyi igazgatóság
tudományos, állatjóléti vagy állat-egészségügyi okból erre irányuló
kérelemre mentességet adhat a 24. § (1) bekezdésben és a 25-27. §-okban
foglalt egyes előírások alkalmazása alól.
(2)
Természetvédelmi oltalom alatt álló fajok egyedeit a védett állatfajok
védelméről, tartásának, bemutatásának és hasznosításának részletes
szabályairól szóló kormányrendelet előírásai szerint kell elhelyezni.
(3)
Természetvédelmi oltalom alatt álló faj esetében az (1) bekezdés
szerinti mentesség kizárólag a természetvédelmi hatóság által kiadott
tartási és hasznosítási engedéllyel összhangban adható meg. Ez esetben
az (1) bekezdés szerinti kérelemhez csatolni kell a természetvédelmi
hatóság által kiadott tartási és hasznosítási engedély másolatát.
29. § (1) Az állatokat a 3. mellékletben foglalt elhelyezési és gondozási előírások szerint kell tartani.
(2)
Az élelmiszerlánc-biztonsági és állategészségügyi igazgatóság
tudományos, állatjóléti vagy állategészségügyi okból erre irányuló
kérelemre mentességet adhat a 3. mellékletben foglalt elhelyezési és
gondozási előírások alkalmazása alól.
(3)
Természetvédelmi oltalom alatt álló faj esetében a (2) bekezdés
szerinti mentesség kizárólag a természetvédelmi hatóság által kiadott
tartási és hasznosítási engedéllyel összhangban adható meg. Ez esetben a
(2) bekezdés szerinti kérelemhez csatolni kell a természetvédelmi
hatóság által kiadott tartási és hasznosítási engedély másolatát.
a) a
tenyésztett, beszerzett, kiszállított, kísérletekben felhasznált,
szabadon engedett vagy újból kihelyezett állatok számáról és fajáról;
b) az állatok eredetét igazoló adatokról, és annak tényéről, hogy kísérletben való felhasználásra tenyésztették-e azokat;
c) az állatok beszerzésének, kiszállításának, szabadon engedésének vagy újbóli kihelyezésének időpontjáról;
d) az egyes létesítményekben elpusztult vagy leölt állatok számáról és fajáról, valamint a halál okáról, amennyiben az ismert; és
(2) Az (1) bekezdésben említett nyilvántartásban szereplő adatokat a létesítmény öt évig köteles megőrizni.
31. § (1)
A tenyésztő, beszállító és felhasználó köteles minden kutyával,
macskával és főemlős állattal kapcsolatban nyilvántartást vezetni:
(2)
Minden kutyáról, macskáról és főemlős állatról egyéni eseménynaplót
kell vezetni mindaddig, amíg az állatot az e rendelet szerinti célokból
tartják. Az eseménynapló a születéstől vagy az azt követő lehető
legkorábbi időponttól kezdődik, és tartalmazza az adott állat
szaporodására, egészségi állapotára, vakcinázottságára és közösségi
helyzetére vonatkozó releváns adatokat, valamint azon projektek adatait,
amelyekben az állatot felhasználták.
(3)
A nyilvántartásban szereplő adatokat a létesítmény az állat kimúlásától
vagy újbóli kihelyezésétől számított három évig köteles megőrizni.
Újbóli kihelyezés esetén az állatot a (2) bekezdésben említett egyedi
eseménynaplóból származó, az állatorvosi ellátásra és a közösségi
helyzetre vonatkozó tájékoztatás kíséretében kell kihelyezni.
32. § (1)
Minden kutyát és macskát legkésőbb elválasztásuk időpontjában tartós
egyedi azonosító jellel kell ellátni a lehető legkevesebb fájdalommal
járó módon.
(2)
Amennyiben egy kutyát vagy macskát elválasztása előtt átszállítják egy
másik tenyésztőhöz, beszállítóhoz vagy felhasználóhoz, és megjelölése
ezt megelőzően nem kivitelezhető, az átvevő az állat megjelöléséig
köteles megőrizni annak dokumentációját, különös tekintettel az anyjára
vonatkozó adatokra.
(3)
A tenyésztő, beszállító vagy felhasználó által átvett, elválasztott és
azonosító jellel nem rendelkező kutyát és macskát a lehető leghamarabb
tartós és a lehető legkevesebb fájdalommal járó módon meg kell jelölni.
(4)
A főemlősöket a veszélyeztetett vadon élő állat- és növényfajok
nemzetközi kereskedelmét szabályozó nemzetközi és európai közösségi jogi
aktusok végrehajtásának egyes szabályairól szóló kormányrendelet
előírásai szerint kell megjelölni.
(5)
A tenyésztő, beszállító vagy felhasználó az élelmiszerlánc-biztonsági
és állategészségügyi igazgatóság kérésére köteles megindokolni, ha egy
kutyán, macskán vagy főemlősön nincs azonosító jelzés.
33. § A
főemlős állatok tenyésztői kötelesek stratégiát kidolgozni annak
érdekében, hogy növeljék azon felhasznált főemlős állatok arányát,
amelyek fogságban tenyésztett főemlős állatok utódai.
34. § (1) Az állatok szállítására kizárólag olyan szállítóeszköz használható, amely megfelel a következő feltételeknek:
a) az
állatokat megvédi az időjárás kedvezőtlen hatásaitól, azoknak sérülést
nem okoz, és alkalmas arra, hogy a szállítás során az állatok szökését
lehetetlenné tegye, és abból semmiféle anyag ne hullhasson ki;
c) az
állatok ellenőrzésére és szükség szerinti ellátására alkalmas, és
belsejében az állatokat a légcsere akadályozása nélkül el lehet
helyezni;
d) a légcsere és a rendelkezésre álló légtér összhangban áll a szállítás feltételeivel és az állatok fajának igényeivel;
f) a
padozatot a bélsár és a vizelet megkötésére alkalmas alomanyaggal kell
borítani, kivéve, ha a trágyát rendszeresen eltávolítják.
(2)
A rágcsálókat zártfalú, de a szállítás ideje alatt is megfelelően
szellőző dobozban vagy ládában, puha alomanyagon, hosszabb úton
ivóvízzel vagy ezt helyettesítő egyéb anyaggal, takarmánnyal ellátva,
16-26 °C közötti hőmérsékleten tartva kell a lehető legrövidebb idő
alatt a rendeltetési helyére szállítani. A dobozolásnak és az átrakásnak
a kiindulási (feladási) és a rendeltetési (átrakási) helyen megfelelő
higiéniai feltételek mellett kell történnie.
(3) A szállítóeszközt olyan jelzéssel kell ellátni, amely utal arra, hogy abban élő állatot szállítanak.
(4)
A beléptető állategészségügyi határállomásokon az állatok
kórokozó-mentességét igazoló, SPF, VAF és egyéb hasonló jelzéssel
ellátott szállítmányok ellenőrzése - az izoláló doboz indokolatlan
megbontása nélkül - kizárólag a dokumentációra és az azonosításra
vonatkozó vizsgálatra terjed ki.
35. § (1) A tenyésztő, beszállító és felhasználó megfelelő számú személyzetet köteles foglalkoztatni a létesítményben.
(2)
A személyzetnek megfelelő képzésben és oktatáson kell részt vennie az
alábbi tevékenységek bármelyikének végzését megelőzően:
(3) A (2) bekezdés a) pontja
szerinti tevékenység folytatásához az intézményben az állatok jólétének
és gondozásának felügyeletéért felelős személy által a helyi igényeknek
megfelelően vezetett elméleti és gyakorlati oktatáson kell részt venni,
melynek végén sikeres szóbeli és gyakorlati vizsgát kell tenni a MÁB
előtt. A MÁB tanúsítványt ad ki a sikeres vizsgáról. Az iskolarendszerű
képzésben megszerzett, az intézményben tartott állatfajokhoz illeszkedő
állattenyésztő illetve állatgondozó bizonyítvánnyal rendelkező
személyek, valamint a (2) bekezdés b) pontja és (2) bekezdés c) pontja
szerinti tevékenységek végzésre jogosult személyek az ebben a
bekezdésben leírt oktatás és vizsga nélkül is jogosultak a (2) bekezdés a) pontja szerinti tevékenység végzésére.
(4) A (2) bekezdés b) pontja
szerinti tevékenység folytatásához érettségi bizonyítvány továbbá az 5.
melléklet szerinti tananyagot oktató akkreditált tanfolyam vagy
iskolarendszerű képzés sikeres elvégzése szükséges. A tanfolyamot,
képzést záró sikeres vizsgáról a tanfolyamot, képzést tartó intézmény
bizonyítványt ad ki.
(5) A (2) bekezdés c) pontja
szerinti tevékenység folytatásához az 5. mellékletben felsorolt
felsőfokú képesítések valamelyike, továbbá az 5. melléklet szerinti
tananyagot oktató akkreditált tanfolyam vagy iskolarendszerű képzés
sikeres elvégzése szükséges. A tanfolyamot, képzést záró sikeres
vizsgáról a tanfolyamot, képzést tartó intézmény bizonyítványt ad ki. A
(2) bekezdés c) pontja szerinti
tevékenység folytatásához a vizsgálni kívánt állatfaj speciális tartási,
élettani igényeivel kapcsolatos ismeretekkel is rendelkezni kell.
(6) A (2) bekezdés d) pontja szerinti tevékenység folytatásához a (3)-(5) bekezdésben szereplő oktatások valamelyikének elvégzése szükséges.
(7) A (2) bekezdés a), b) és d) pontjaiban
említett tevékenységet végző személynek mindaddig felügyelet mellett
kell ellátnia a feladatát, amíg nem igazolta a szükséges szakértelmét.
(8)
A (3)-(6) bekezdések szerint megszerzett szakértelem és a hozzájuk
kapcsolódó tevékenység végzéséhez való jogosultság fenntartásához az
éves MÁB oktatáson kell részt venni. A tevékenység két évet meghaladó
megszakítása esetén a jogosultság megszűnik. A jogosultság újra
megszerezhető a MÁB előtt a 39. § (1) bekezdés f) pontja
szerinti tananyagból tett sikeres vizsgával, amiről a MÁB tanúsítványt
ad ki. A tevékenység 5 évet meghaladó megszakítása esetén a
jogosultságot csak a (3)-(6) bekezdésekben leírt módokon lehet újra
megszerezni.
36. § (1) A tenyésztőnek, beszállítónak és felhasználónak foglalkoztatnia kell egy vagy több olyan személyt a létesítményben, aki
b) biztosítja
a hozzáférést az állatokkal foglalkozó személyzet számára a
létesítményükben elhelyezett állatfajokkal kapcsolatos információkhoz;
c) felelős
annak biztosításáért, hogy a személyzet megfelelően felkészített és
hozzáértő legyen és folyamatos képzésben részesüljön, és gondoskodik a
személyzet felügyeletéről mindaddig, amíg nem igazolták a szükséges
szakértelmüket.
a) gondoskodniuk
kell arról, hogy az állatot valamely kísérlet során érő bárminemű
szükségtelen fájdalom, szenvedés, kín vagy maradandó egészségkárosodás
megszakításra kerüljön; és
b) gondoskodniuk
kell arról, hogy a projektek a projektengedélyben szereplő feltételek
szerinti lebonyolódjanak, és biztosítaniuk kell, hogy a feltételek
teljesítésének elmulasztása esetén megfelelő lépések történjenek a
hiányosság orvoslására, és erről jegyzőkönyv készüljön.
37. § A
tenyésztő, beszállító és felhasználó köteles a laborállat-gyógyászatban
jártas állatorvost vagy egy megfelelően képzett, felsőfokú végzettségű
szakértőt (a továbbiakban: kijelölt állatorvos vagy szakértő)
alkalmazni, aki tanácsadói feladatokat lát el az állatok jólétével és
kezelésével kapcsolatban.
38. § (1)
A tenyésztő, beszállító és felhasználó köteles MÁB-ot felállítani. A
MÁB működési feltételeit a tenyésztő, beszállító, felhasználó köteles
biztosítani.
(2)
A MÁB tagjait az intézmény vezetője bízza meg. A MÁB ügyrendjét maga
állapítja meg. A MÁB tagjai közül elnököt kell kijelölni.
(3)
A MÁB-nak tagja az állatok jólétéért és gondozásáért felelős személy
vagy személyek, valamint a felhasználók esetében egy tudományos
munkatárs, aki rendelkezik a 35. § (2) bekezdés c) pontjához szükséges képzettséggel. A MÁB munkáját a kijelölt állatorvos vagy szakértő segíti.
(4)
A tíz személynél kevesebbet foglalkoztató tenyésztők, beszállítók és
felhasználók a 39. § (1) bekezdésében említett feladatokat egy
állatjóléti felelős kijelölésével is elláthatják.
c) az
intézmény kísérleteinek állatjóléti felügyelete, beleértve azon elemek
meghatározását, amelyek révén tovább fokozható a helyettesítés,
csökkentés és tökéletesítés követelményének való megfelelés;
d) az
intézményben a kísérlet vezetésére és végzésére, az állatok gondozására
jogosult személyek oktatásának, képzésének szervezése;
fb) a helyettesítés, csökkentés és tökéletesítés követelményének alkalmazására vonatkozó technikai és tudományos fejlemények,
fc) az
állatok újbóli kihelyezését elősegítő rendszerekkel kapcsolatban,
beleértve a kihelyezendő állatnak a közösségbe való megfelelő
visszailleszkedését is;
(2) Az (1) bekezdés g) pontja
szerinti jóváhagyás a kísérletekben alkalmazott anyagoknak és
módszereknek a kísérlet céljának való megfelelőségére vonatkozik, és
magába foglalja a kísérletek előzetes súlyossági besorolására vonatkozó
javaslatot.
g) az állatnak okozható fájdalmat, szenvedést, kínt, károsodást, illetve ezek megelőzését, elhárítását célzó intézkedéseket.
(4) A MÁB-nak - az (1) bekezdés b)-c) pontja alapján - az adott kísérlet ellenőrzését, felügyeletét végző tagja a kísérlet végzésében nem vehet részt.
(5)
A MÁB által jóváhagyott kísérletekről, az intézményben folyó
állatvédelmi oktatásról (az oktatás tematikája, a résztvevők névsora), a
MÁB által lebonyolított vizsgákról, valamint a MÁB által nyújtott
szaktanácsadásról és a tanácsok nyomán meghozott döntésekről
jegyzőkönyvet kell készíteni, és e jegyzőkönyvet 3 évig meg kell őrizni.
40. § (1) Az élelmiszerlánc-biztonsági és állategészségügyi igazgatóság előzetes engedélye nélkül projekt nem folytatható le.
(2)
A projektek elvégzésére akkor kerülhet sor, ha az Állatkísérleti
Tudományos Etikai Tanács (a továbbiakban: ÁTET) a projektet a 42. §
szerinti projektértékelés során kedvezően bírálja el.
41. § (1)
A felhasználó vagy a projektért felelős személy köteles projektengedély
iránti kérelmet benyújtani az élelmiszerlánc-biztonsági és
állategészségügyi igazgatósághoz.
(2) A kérelem csak akkor nyújtható be, ha a projektben szereplő kísérleteket ezt megelőzően a MÁB jóváhagyta.
(3)
A kérelmet a NÉBIH által - a 2. mellékletben foglalt adattartalommal -
rendszeresített és a NÉBIH honlapján található elektronikus űrlapon kell
benyújtani.
(4)
Az igazgatóság a hiánytalan és formailag megfelelő kérelmet
projektértékelés céljából a kérelem beérkezésétől számított 5 napon
belül továbbítja az ÁTET-nek.
42. § (1)
A projektértékelést az ÁTET-nek a projekt típusának megfelelő
részletességgel kell elvégezni, és annak meg kell állapítania, hogy a
projekt teljesíti-e a következő előírásokat:
c) a projekt kialakítása lehetővé teszi a kísérletek lehető legkíméletesebb és legkörnyezetkímélőbb végrehajtását.
a) a projekt célkitűzéseinek, várható tudományos hasznának vagy az oktatásban betöltött szerepének értékelését;
b) a projekt értékelését a helyettesítés, csökkentés és tökéletesítés követelményének teljesítése szempontjából;
d) a
projekt elemzését ártalom és haszon szempontjából, azaz annak
megállapítása, hogy az állatoknak szenvedés, fájdalom vagy
félelemformájában okozott ártalmat indokolttá teszi-e a várt eredmény -
az etikai megfontolásokat is figyelembe véve -, és végeredményben az
emberek, állatok és a környezet javát szolgálhatja-e;
f) annak
megállapítását - figyelemmel a 46. § (2) és (3) bekezdésére -, hogy
szükség van-e a projekt visszamenőleges értékelésére, és ha igen, ennek
időpontját.
(3) A projektértékelés során különösen a következő szakterületek szempontjait kell figyelembe venni:
a) az
állatok felhasználási célja szerinti tudományos szakterületek,
beleértve az adott szakterülethez kapcsolódó helyettesítést, csökkentést
és tökéletesítést;
c) laborállat-tudomány területén vagy adott esetben a vadon élő állatokon megszerzett állatorvosi gyakorlat;
(4)
A projektértékelés folyamatának átláthatónak kell lennie. A
projektértékelést a szellemi tulajdon és a bizalmas információk
védelmére figyelemmel, részrehajlás nélkül kell végezni, és a független
felek véleményét is magában foglalhatja.
(5)
A projektértékelés eredményéről az ÁTET a kérelem beérkezésétől
számított 35 munkanapon belül értesíti az élelmiszerlánc-biztonsági és
állategészségügyi igazgatóságot.
43. § (1)
Az élelmiszerlánc-biztonsági és állategészségügyi igazgatóság az
engedélyezésről szóló határozatot - az ÁTET véleményének figyelembe
vételével - legkésőbb a hiánytalan és megfelelő kérelem kézhezvételétől
számított 40 munkanapon belül meghozza, és azt a kérelmezővel közli. Nem
adható meg az engedély, amennyiben az ÁTET nem javasolja az
állatkísérlet engedélyezését.
(2)
Amennyiben a projekt összetettsége vagy multidiszciplináris jellege
indokolttá teszi, az élelmiszerlánc-biztonsági és állategészségügyi
igazgatóság egy alkalommal, legfeljebb 15 munkanapos időtartammal
meghosszabbíthatja a határidőt. A meghosszabbításnak és időtartamának
kellően megalapozottnak kell lennie, és azokról a kérelmezőt az (1)
bekezdésben említett határidő lejárta előtt értesíteni kell.
(3)
Az élelmiszerlánc-biztonsági és állategészségügyi igazgatóság a projekt
engedélyezési eljárást lezáró döntést másodpéldányban megküldi az
eljárásban közreműködő MÁB elnökének.
b) a
projekt általános megvalósításáért, valamint a projektengedélyben
foglalt feltételeknek való megfeleléséért felelős személyek nevét;
d) a
projektértékelést követően esetlegesen meghatározott egyéb előírásokat,
beleértve azt is, hogy a projektet a 46. § szerint visszamenőleg
értékelik-e, és ha igen, ennek időpontját;
(4)
Az ugyanazon felhasználó által végrehajtott több azonos típusú projekt
együttesen is engedélyezhető, amennyiben e projektek célja jogszabályban
meghatározott kötelezettség teljesítése, vagy ha a projektek termelési
vagy diagnosztikai célból, bevált módszerek alkalmazásával használnak
fel állatokat.
45. § (1) Az engedélyezésre benyújtott projektről a kérelmezőnek egy nem szakmai jellegű összefoglalót kell készítenie.
(2)
A szellemi tulajdon és a bizalmas információk védelmére figyelemmel a
projektek nem szakmai jellegű összefoglalásának a következőket kell
tartalmaznia:
a) a
projekt célkitűzéseire vonatkozó információk, beleértve a várható
ártalmakat és előnyöket, valamint a felhasználni kívánt állatok számát
és faját;
(3) A nem szakmai jellegű projekt-összefoglalók nem tartalmazzák a felhasználónak és személyzetének nevét és címét.
(4)
Az élelmiszerlánc-biztonsági és állategészségügyi igazgatóság
közzéteszi az engedélyezett projektek nem szakmai jellegű összefoglalóit
és azok módosításait.
(2)
A visszamenőleges értékeléshez a felhasználónak az
élelmiszerlánc-biztonsági és állategészségügyi igazgatósághoz be kell
nyújtania:
d) a projekt végrehajtása során alkalmazott helyettesítési, csökkentési és tökéletesítési módszerek összefoglaló leírását.
b) az
állatokat érő ártalmakat, tekintettel többek között a felhasznált
állatfajokra és a felhasznált egyedek számára, valamint a kísérletek
súlyosságára; és
c) a helyettesítés, csökkentés és tökéletesítés követelményének további alkalmazásához esetlegesen hozzájáruló tényezőket.
(4)
A főemlős állatok felhasználásával járó, vagy a „súlyos” besorolású
kísérleteket - beleértve a 11. § (4) bekezdése alapján engedélyezett
kísérleteket is - magukban foglaló projekteket visszamenőleges
értékelésnek kell alávetni.
(5)
A kizárólag „enyhe” vagy „érzéstelenítéses-túlaltatásos” besorolású
kísérleteket magukban foglaló projektek esetében - a (4) bekezdés
sérelme nélkül - nem kell visszamenőleges értékelést végezni.
(6)
A visszamenőleges értékelés eredményéről az ÁTET értesíti az
élelmiszerlánc-biztonsági és állategészségügyi igazgatóságot, amely
tájékoztatja a felhasználót és a MÁB-ot.
47. § (1)
A felhasználó kérelmezheti a projektengedély módosítását az eredeti
engedély egy vagy több feltételének megváltoztatása céljából. A
módosítási kérelemben meg kell jelölni a módosítandó engedély számát, a
módosítás tárgyát és indokát valamint az erre vonatkozó MÁB jóváhagyást.
Szükség esetén a projekt megfelelően módosított nem szakmai jellegű
összefoglalóját is mellékelni kell.
(2)
Amennyiben az engedélyben meghatározott feltételekben bekövetkezett
változás mértéke nem indokolja új engedély kiadását, az
élelmiszerlánc-biztonsági és állategészségügyi igazgatóság a
projektengedélyt módosíthatja. A projektengedély módosítására egy újabb
projektértékelés kedvező eredménye esetén kerül sor.
(3)
Az engedély meghosszabbítását kell kérelmezni, amennyiben az abban
meghatározott feltételekben nem következik be változás, de az engedély
hatályának meghosszabbítása szükséges. A kérelmet legkésőbb az engedély
hatályának lejárta előtt 60 nappal kell benyújtani. A kérelemben meg
kell jelölni a meghosszabbítani kívánt engedély számát.
(4) 10 évnél régebbi keltezésű engedélyt és visszamenőleges értékelésre kijelölt projekt engedélyét meghosszabbítani nem lehet.
(5)
Az élelmiszerlánc-biztonsági és állategészségügyi igazgatóság az
engedély módosításáról vagy meghosszabbításról szóló határozatot
legkésőbb a befogadott kérelem kézhezvételétől számított 40 munkanapon
belül meghozza, és azt a kérelmezővel közli. Az engedély módosítása nem
változtatja meg az engedély hatályának lejáratát.
(6)
Amennyiben az engedélyben meghatározott feltételekben bekövetkezett
változás mértéke új engedély kiadását indokolja, a felhasználó
kérelmezheti a projektengedély megújítását. A megújítási kérelem formai
és tartalmi elemei megegyeznek a 41. és 45. §-ban leírtakkal. A
megújítási kérelem elbírálásakor az élelmiszerlánc-biztonsági és
állategészségügyi igazgatóság úgy jár el, mint az új engedélykérelmek
esetében.
(7)
A projektengedély módosítását vagy megújítását kell kérelmezni a
projektben bekövetkező, az állatok jólétét esetlegesen hátrányosan
érintő bármely változás esetén.
48. § (1)
Valamennyi vonatkozó dokumentációt, beleértve a projektengedélyeket és a
projektértékelés eredményét, a projektengedély lejárati időpontjától
vagy az elutasító határozat kézhezvételétől számított 3 évig meg kell
őrizni.
(2)
Azon projektek esetében, amelyeket visszamenőleges értékelésnek vetnek
alá, a dokumentációt a visszamenőleges értékelés befejezéséig meg kell
őrizni.
49. § (1)
Az élelmiszerlánc-biztonsági és állategészségügyi igazgatóság a
tenyésztőket, beszállítókat, felhasználókat és ezek létesítményeit
rendszeresen ellenőrzi.
(2)
Az ellenőrzések gyakoriságát az élelmiszerlánc-biztonsági és
állategészségügyi igazgatóság az egyes létesítményekről készült
kockázatelemzések alapján határozza meg, figyelembe véve:
b) a tenyésztő, beszállító vagy felhasználó e rendelet előírásainak való megfeleléséről nyilvántartott adatokat;
(3)
Minden évben ellenőrizni kell a felhasználók legalább egyharmadát,
valamint minden felhasználót legalább három évente ellenőrizni kell, a
(2) bekezdésben említett kockázatelemzésnek megfelelően. A főemlős
állatok tenyésztőit, beszállítóit és felhasználóit legalább évente
egyszer ellenőrizni kell.
(4)
Az ellenőrzések egy részét - a (2) bekezdésben említett kockázatelemzés
alapján - előzetes figyelmeztetés nélkül kell végrehajtani.
(6)
Az élelmiszerlánc-biztonsági és állategészségügyi igazgatóságnak az
ellenőrzés során tekintettel kell lennie az ellenőrzött egység
higiéniai, üzemelési és biztonsági előírásaira.
c) tanácsot
ad a NÉBIH-nek, az élelmiszerlánc-biztonsági és állategészségügyi
igazgatóságnak és a MÁB-oknak a kísérleti állatok beszerzésével,
tenyésztésével, elhelyezésével, gondozásával és felhasználásával
kapcsolatos kérdésekben;
f) nemzetközi kapcsolatokat épít, tapasztalatot cserél az Európai Unió országainak hasonló testületeivel.
(5) Az ÁTET a (3) bekezdés a) pontja
szerinti feladatkörében a közigazgatási hatósági eljárás és
szolgáltatás általános szabályairól szóló törvény szerinti szakértőként
jár el.
51. § (1)
A NÉBIH gyűjti és összesíti a 3. § (1) bekezdése, a 33. §, a 38. §, a
42. §, a 45. §, a 46. §, a 49. § és a 2010/63/EU irányelv 46. cikke
szerinti adatokat. Az országos főállatorvos az összesített adatokról 5
évente tájékoztatja az Európai Bizottságot.
(2) Az országos főállatorvos évente tájékoztatja az Európai Bizottságot a 14. § (6) bekezdés a) pontja szerinti mentességekről.
(3)
A felhasználó minden év február 28-ig megküldi - a NÉBIH honlapján
közzétett táblázatok szerint - az élelmiszerlánc-biztonsági és
állategészségügyi igazgatóságnak az állatok kísérletekben történt
felhasználására vonatkozó statisztikai adatokat, köztük az alkalmazott
kísérletek tényleges súlyosságára, valamint a felhasznált főemlős
állatok eredetére és fajaira vonatkozó információkat is. Az
élelmiszerlánc-biztonsági és állategészségügyi igazgatóság összesíti az
információkat és minden év április 15-ig megküldi a NÉBIH-nek, amely az
összesített adatokat minden év május 31-ig közzéteszi a honlapján. Az
országos főállatorvos az összesített adatokról tájékoztatja az Európai
Bizottságot.
(4)
A 11. § (4) bekezdése szerinti engedély kiadásáról és annak indokairól
az országos főállatorvos haladéktalanul tájékoztatja az Európai
Bizottságot és a többi tagállamot.
(5)
Az országos főállatorvos tájékoztatja az Európai Bizottságot a 2010.
november 9-én hatályban lévő, a tudományos célokra felhasznált állatok
védelméről szóló 2010/63/EU irányelv hatálya alá tartozó állatok ezen
irányelvben foglaltaknál kiterjedtebb védelmének biztosítását célzó
nemzeti rendelkezésekről.
(6)
Az élelmiszerlánc-biztonsági és állategészségügyi igazgatóság - ha
jogszabály másként nem rendelkezik - felhasználhat más tagállami
adatokat, ha azok európai uniós jogi aktus vagy azt átültető tagállami
jogszabály által elismert eljárásból származnak.
53. § (1)
A rendelet hatálybalépése előtt engedélyezett projektekre az engedély
hatályának lejártáig nem alkalmazandóak a 40-48. §-okban foglalt
rendelkezések.
(2)
Azon géntechnológiailag módosított fajtavonalak fenntartását, amelyek
esetében az állatok a helyes állatorvosi gyakorlat szerint kivitelezett
tűszúrás által okozottal egyenértékű vagy annál magasabb szintű
fájdalmat, szenvedést, kínt vagy maradandó károsodást élhetnek meg, és
amely fajtavonalak e rendelet hatálybalépésekor fenntartó tenyészetben
voltak, 2014. december 31-ig a projektengedélyeztetés szabályai szerint
engedélyeztetni kell.
54. § (1)
Annak a személynek, aki jelen rendelet hatálybalépésekor a 35. § (2)
bekezdése szerinti tevékenységekhez kapcsolódó munkakörben igazolhatón
legalább 5 évet eltöltött, a szakértelmét igazoltnak kell tekinteni, így
oktatás és vizsga nélkül is jogosult az említett tevékenységek
felügyelet nélküli végzésére. Az így megszerzett jogosultságról a MÁB
tanúsítványt ad ki.
(2)
Annak a személynek, aki jelen rendelet hatálybalépésekor a 35. § (2)
bekezdése szerinti tevékenységekhez kapcsolódó munkakörben igazolhatón
legalább 2, de kevesebb mint 5 évet eltöltött, és nem rendelkezik az
előírt bizonyítvánnyal (tanúsítvánnyal), a rendelet hatályba lépésétől
számított 3 éven belül meg kell azt szereznie. Ez alatt az idő alatt a
munkakört az addigi jogosultságai változatlanul hagyása mellett
betöltheti.
(3)
Amennyiben a (2) bekezdés szerinti személy megfelelő szakmai
tapasztalattal rendelkezik, a MÁB erre irányuló kérelmére az
élelmiszerlánc-biztonsági és állategészségügyi igazgatóság egyedi
mérlegelés alapján eltekinthet a (2) bekezdésben előírtak alkalmazásától
és hozzájárulhat az adott személy (1) bekezdés szerinti
jogosultság-szerzéséhez.
(4)
A 35. § (4)-(5) bekezdések szerinti tanfolyammal vagy képzéssel
egyenértékű, de nem akkreditált képzésekről 2014. december 31-ig
kiállított bizonyítvány a 35. § (4) és (5) bekezdése szerinti
bizonyítványnak tekintendő.
55. § E
rendelet hatálybalépésekor az élelmiszerlánc-biztonsági és
állategészségügyi igazgatóság nyilvántartásában szereplő, működési
engedéllyel rendelkező tenyésztő, beszállító, felhasználó a rendelet
hatálybalépését követő 2 éven belül köteles a 16. § (1) bekezdése
szerinti engedély iránti kérelmet benyújtani.
56. § (1)
A 3. melléklet 6. pontja szerinti elhelyezési feltételeket e rendelet
hatálybalépésekor tenyésztési célra tartott, valamint e rendelet
hatálybalépését követően kísérleti célra beszerzett vagy szaporított
állatok tartására vonatkozóan kell alkalmazni.
(2)
E rendelet hatálybalépésekor kísérleti célra tartott állatok
vonatkozásában a 3. melléklet 6. pontja szerinti elhelyezési
feltételeket 2017. január 1-jétől kell alkalmazni.
57. § Ez
a rendelet a tudományos célokra felhasznált állatok védelméről szóló,
2010. szeptember 22-i 2010/63/EU európai parlamenti és tanácsi
irányelvnek való megfelelést szolgálja.
58-61. §2
Kísérleti állatot tenyésztő, beszállító és felhasználó működési engedély iránti kérelem tartalmi elemei
2. Milyen működésre kéri az engedélyt: tenyésztő, beszállító, felhasználó (több válasz is megjelölhető)
4.
Az intézményben az állatvédelmi jogszabályok teljesülésének
biztosításáért felelős személy neve, munkaköre, postai és elektronikus
levelezési címe
5.
Az intézményben működő munkahelyi állatjóléti bizottság elnökének vagy
az állatjóléti felelősnek neve, postai és elektronikus levelezési címe
6.2.
A telephelyen az állatok jólétéért és gondozásának felügyeletéért
felelős személy neve, beosztása, postai és elektronikus levelezési címe
7.1.
A 23. § alapján a létesítményre és annak berendezésére vonatkozó
előírások alkalmazása alól tudományos, állatjóléti vagy
állategészségügyi okból; az előírás megnevezésével és a mentesítés
indoklásával;
7.2.
A 28. § (1) és (3) bekezdés alapján az állatok tartására (elhelyezésére
és gondozására) vonatkozó előírások alkalmazása alól tudományos,
állatjóléti vagy állategészségügyi okból; az előírás megnevezésével és a
mentesítés indoklásával;
7.3.
A 29. § (2) és (3) bekezdés alapján a 3. mellékletben foglalt
elhelyezési és gondozási előírások alkalmazása alól tudományos,
állatjóléti vagy állategészségügyi okból az előírás megnevezésével és a
mentesítés indoklásával;
7.4.3 Az állat leölésére a 4. mellékletben felsorolt módszerektől eltérő módszerrel a 14. § (5) bekezdés a) pontjában szereplő indokok alapján.
10.4
Felhívjuk a kérelmező figyelmét arra, hogy a 40/2013. (II. 14.) Korm.
rendelet 16. § (3) bekezdése értelmében az engedély módosítását kell
kérni a tenyésztő, beszállító vagy felhasználó valamely létesítményének
szerkezetében vagy funkciójában bekövetkezett minden olyan jelentős
változás esetén, amely az állatok jólétét hátrányosan érintheti, továbbá
a 16. § (4) bekezdése értelmében az élelmiszerlánc-biztonsági és
állategészségügyi igazgatóságot értesíteni kell a 4., 5., 6.2. és 6.3.
pontban megnevezett személyekben beállt változásról, a változást
követően 30 napon belül.
1.
A kérelmező (a projekt általános megvalósításáért, valamint a
projektengedélyben foglalt feltételeknek való megfeleléséért felelős
személy) neve, munkaköre, postai és elektronikus levelezési címe.
3.
Az intézményben az állatvédelmi jogszabályok teljesülésének
biztosításáért felelős személy neve, munkaköre, postai és elektronikus
levelezési címe.
2.
Annak megjelölése, hogy az alábbiak közül mely célkitűzésnek, illetve
célkitűzéseknek felel meg a kísérleti tevékenység, azzal, hogy több
célkitűzés megjelölése esetén meg kell jelölni a kísérlet elsődleges
célját:
ba) emberek,
állatok vagy növények betegségeinek, egészségi rendellenességeinek vagy
más kóros elváltozásainak, azok hatásainak elkerülése, megelőzése,
felismerése vagy kezelése,
bb) emberek, állatok vagy növények élettani állapotának feltárása, értékelése, szabályozása vagy módosítása, vagy
c) a b) pontban
foglalt bármely célból gyógyszerek, élelmiszerek és takarmányok,
valamint egyéb anyagok vagy termékek kifejlesztése vagy gyártása, azok
minőségének, hatékonyságának és biztonságosságának ellenőrzése,
f) felsőoktatás vagy a szakmai készségek megszerzése, fenntartása vagy fejlesztése céljából folyó képzés,
3.
A kérelmező nyilatkozata arról, hogy hatósági szabályozási
követelmények teljesítése céljából végzendő, vagy bevált módszereket
alkalmazó, termelési vagy diagnosztikai célból végzendő több azonos
típusú projekt együttes engedélyezését kéri-e [44. § (4) bekezdés].
a) be
kell mutatnia a projekt célját, indokoltságát, tudományos
megalapozottságát (lehetőleg szakirodalmi hivatkozásokkal) és a várható
eredményeket;
aa) ha rutinvizsgálatról van szó, hivatkoznia kell a szükségességet igazoló dokumentumra (előírásra),
ab) ha
oktatási célból történik a beavatkozás, legfeljebb egy oldalban
körvonalaznia kell annak hasznát a képzésben résztvevők számára,
c) ki
kell térnie az állatok kísérletekben való felhasználásának
helyettesítésére és csökkentésére irányuló módszerek alkalmazására,
d) amennyiben
a projektben természetvédelmi oltalom alatt álló vagy nemzetközi
természetvédelmi egyezmény hatálya alá tartozó faj egyedét nem
természetvédelmi céllal tervezik felhasználni, meg kell adnia azokat a
tudományos indokokat, melyek alapján kifejezetten a fenti fajok
felhasználása szükséges,
e) amennyiben
a projektben főemlős faj egyedét tervezik felhasználni, meg kell adnia
azokat a tudományos indokokat, melyek alapján kifejezetten a fenti
egyedek felhasználása szükséges.
a) ismertetnie
kell a kísérletben alkalmazott módszereket, kitérve az állaton végzett
beavatkozásokra; amennyiben végeznek műtétet a kísérletben, ismertetni
kell az alkalmazott érzéstelenítési, gyógyszeres és fájdalomcsillapítási
eljárásokat,
c) meg
kell adnia a kísérletben felhasznált állatok faját és fejlődési
állapotát, adott esetben jeleznie és indokolnia kell az állatok ismételt
felhasználásának előfordulását,
d) ki
kell térnie a felhasznált kísérleti állatok számának csökkentése
érdekében alkalmazott kísérleti vagy statisztikai módszertanra; meg kell
adnia a tervezett mintaelemszámot,
e) ismertetnie
kell a felhasznált kísérleti állatok fájdalmának, szenvedésének,
kínjának csökkentése érdekében alkalmazott kísérleti, megfigyelési vagy
méréstechnikai módszereket, kitérve a kíméletes végpontok alkalmazására,
f) be kell mutatnia, mi történik az állatokkal a kísérlet végeztével, milyen módon történik az állatok életének kioltása,
g) meg
kell adnia a kísérlet javasolt súlyossági besorolását, ismételt
felhasználás esetén külön figyelemmel az előző kísérletek halmozódó
hatására.
6.
A projektben felhasználni kívánt állatfajok felsorolása a felhasználni
kívánt állatok tervezett számának és eredetének a megjelölésével.
8.
Amennyiben a projektet nem vagy nem kizárólag az I. pont 2. alpontjában
megnevezett létesítményben hajtják végre, a kísérletek végrehajtásának
helyszínéül szolgáló létesítmény, illetve terep megnevezése; a
létesítmény működési engedélyének száma és az azt kiadó hatóság
megnevezése.
9.
A kérelmező nyilatkozata arról, hogy a projektben részt vevő
munkatársak megfelelnek a 35. §-ban előírt oktatási, végzettségi és
képzettségi követelményeknek.
a)5 a 3. § (1) bekezdés a)-i) és k)-l) pontjaiban felsorolt fajok nem kifejezetten kísérleti célra tenyészetett egyedeinek felhasználására tudományos indokok alapján;
b) háziasított fajok gazdátlan vagy elvadult egyedének kísérletben való felhasználására az 5. § a), illetve b) pontjában szereplő indokok alapján;
c)6 vadon
élő vagy vadon befogott állat felhasználására tudományos indokok
alapján a 7. § (1) és (4) bekezdésének feltételei szerint;
d)7 vadon
befogott sérült vagy rossz egészségi állapotú állat szenvedésének
minimalizálására irányuló intézkedések alól tudományos indokok alapján a
7. § (3) bekezdése szerint;
e) kísérlet felhasználó létesítményen kívül történő elvégzésére tudományos, állatjóléti vagy állategészségügyi indokok alapján;
f) súlyos besorolású kísérletben felhasznált állat ismételt felhasználására rendkívüli körülmények esetén;
g)8 az állat leölésére a 4. mellékletben felsorolt módszerektől eltérő módszerrel a 14. § (5) bekezdés a) és b) pontjában szereplő indokok alapján;
h) az
állatok tartására (elhelyezésére és gondozására) vonatkozó, a 24-27.
§-okban foglalt előírások alkalmazása alól tudományos, állatjóléti vagy
állategészségügyi okból;
i) a
3. mellékletben foglalt elhelyezési és gondozási előírások alkalmazása
alól tudományos, állatjóléti vagy állategészségügyi okból.
a) az
engedélyezni kért projektben alkalmazott kísérleteket a munkahelyi
állatjóléti bizottság (állatjóléti felelős) előzetesen elbírálta, azok
alkalmazását a javasolt súlyossági besorolással jóváhagyta,
15.
A II. pont 14. alpontja szerinti nyilatkozatokra vonatkozóan a
munkahelyi állatjóléti bizottság elnökének vagy az állatjóléti
felelősnek neve, aláírása és a nyilatkozattétel dátuma.
16.
Felhívjuk a kérelmező figyelmét arra, hogy a 40/2013. (II. 14.) Korm.
rendelet 47. § (7) bekezdése értelmében a projektengedély módosítását
vagy megújítását kell kérelmezni a projektben bekövetkező, az állatok
jólétét esetlegesen hátrányosan érintő bármely változás esetén.
Megegyeznek
az új engedély megszerzéséhez szükséges elemekkel, kiegészítve annak
ismertetésével a II. pont 4. alpontjában, hogy mi tette indokolttá a
megújítást és melyek a hatályos engedélyben foglaltakhoz képest
megváltozó főbb elemek.
7.
A munkahelyi állatjóléti bizottság vagy az állatjóléti felelős
nyilatkozata arról, hogy az engedélyeztetni kívánt módosítást elbírálta
és azt támogatja.
8.
A IV. pont 7. alpontja szerinti nyilatkozatra vonatkozóan a munkahelyi
állatjóléti bizottság elnökének vagy az állatjóléti felelősnek neve,
aláírása és a nyilatkozattétel dátuma.
9.
Felhívjuk a kérelmező figyelmét arra, hogy a 40/2013. (II. 14.) Korm.
rendelet 47. § (7) bekezdése értelmében a projektengedély módosítását
vagy megújítását kell kérelmezni a projektben bekövetkező, az állatok
jólétét esetlegesen hátrányosan érintő bármely változás esetén.
5.
Felhívjuk a kérelmező figyelmét arra, hogy a 40/2013. (II. 14.) Korm.
rendelet 47. § (7) bekezdése értelmében a projektengedély módosítását
vagy megújítását kell kérelmezni a projektben bekövetkező, az állatok
jólétét esetlegesen hátrányosan érintő bármely változás esetén.
A
létesítményekre, valamint az állatok gondozására és elhelyezésére
vonatkozó követelmények, a követelmények állatfajok szerinti lebontása
1-5.9
A
mókusmajmok 6, a selyemmajmok, oroszlánmajmok, makákók, cerkófmajmok és
páviánok 8 hónapos koruk előtt nem választhatók el az anyjuktól.
A
környezetnek lehetővé kell tennie az állat számára összetett napi
tevékenység végzését. A tartási területnek lehetővé kell tennie az állat
számára a lehető legszélesebb viselkedési repertoár gyakorlását, a
biztonság érzetét kell keltenie, és megfelelően komplexnek kell lennie
ahhoz, hogy az állat futhasson, járkálhasson, mászhasson és ugrálhasson.
A
kísérletbe vont állatok esetén a közönséges selyemmajom (Callithrix
jacchus), a közönséges makákó (Macaca fascicularis) és rhesusmajom
(Macaca mulatta) egyedeket a 6.1.-6.2. táblázatok előírásai, az egyéb
főemlős fajok egyedeit a veszélyeztetett vadon élő állat- és növényfajok
nemzetközi kereskedelmét szabályozó nemzetközi és európai közösségi
jogi aktusok végrehajtásának egyes szabályairól szóló kormányrendelet
beltéri elhelyezésre vonatkozó előírásai szerint kell elhelyezni.
A
tenyésztés céljából tartott közönséges selyemmajom (Callithrix jacchus)
egyedeket a veszélyeztetett vadon élő állat- és növényfajok nemzetközi
kereskedelmét szabályozó nemzetközi és európai közösségi jogi aktusok
végrehajtásának egyes szabályairól szóló kormányrendelet beltéri
elhelyezésre vonatkozó előírásai szerint, a közönséges makákó (Macaca
fascicularis) és rhesusmajom (Macaca mulatta) egyedeket a 6.2. pont
előírásai szerint, az egyéb főemlős fajok egyedeit a veszélyeztetett
vadon élő állat- és növényfajok nemzetközi kereskedelmét szabályozó
nemzetközi és európai közösségi jogi aktusok végrehajtásának egyes
szabályairól szóló kormányrendelet előírásai szerint kell elhelyezni.
A tartási hely legkisebb alapterülete 1 (*) vagy 2 állat és 5 hónaposnál fiatalabb utódaik számára (m2) | Legkisebb légtér minden további, 5 hónaposnál idősebb állat esetében (m3) | Tartási hely legkisebb magassága (m) (**) |
0,5 | 0,2 | 1,5 |
* Az állatok csak rendkívüli körülmények között tarthatók egymagukban. |
** A tartási hely tetejének a padlótól legalább 1,8 m-re kell lennie. |
Tömeg (kg) | Tartási hely legkisebb nagysága (m2) | Tartási hely legkisebb légtere (m3) | Legkisebb légtér állatonként (m3) | Tartási hely legkisebb magassága (m) |
3 évesnél fiatalabb állatok (**) | 2 | 3,6 | 1 | 1,8 |
3 éves vagy idősebb állatok (***) | 2 | 3,6 | 1,8 | 1,8 |
* Az állatok csak rendkívüli körülmények között tarthatók egymagukban. |
** A legkisebb nagyságú tartási helyen legfeljebb három egyed tartható. |
*** A legkisebb nagyságú tartási helyen legfeljebb két egyed tartható. |
3 m2-nél kisebb férőhelyen főemlőst tartani tilos. Csoportos tartás esetén az egyedenként biztosítandó területnek legalább 2 m2
nagyságúnak kell lennie. Biztosítani kell az állatok számára külső
kifutóhoz való hozzáférést. A külső kifutónak 1-8 egyed esetén legalább
16 m2 területűnek kell lennie, minden további egyed elhelyezésekor 3 m2-rel
növelni kell a kifutó méretét. A külső kifutón elérhetővé kell tenni az
állatok számára manipulálható anyagot. A tartási hely és a külső kifutó
magasságának legalább 3 m-nek kell lennie.
7-11.10
Állatok - Megjegyzések / módszerek | Halak | Kétéltűek | Hüllők | Madarak | Rágcsá- lók | Nyulak | Kutyák, macskák, vadász- görények és rókák | Nagy- testű emlősök | Főemlős állatok |
Altatószer túladagolása | 1. | 1. | 1. | 1. | 1. | 1. | 1. | 1. | 1. |
Rögzített ütőszeges kábítópisztoly | 2. |
Szén-dioxid | 3. |
Nyaki diszlokáció | 4. | 5. | 6. |
Taglózás / a fejre mért hirtelen ütés | 7. | 8. | 9. | 10. |
Lefejezés | 11. | 12. |
Elektromos kábítás | 13. | 13. | 13. | 13. | 13. | 13. |
Inert gázok (Ar, N2) | 14. |
Lelövés golyóval, megfelelő pisztoly vagy puska és lőszer alkalmazásával | 15. | 16. | 15. |
1. Amennyiben szükséges, előzetes nyugtatással együtt alkalmazandó. |
2. Csak nagyméretű hüllőknél alkalmazható. |
3. Csak fokozatos feltöltéssel végezhető. Nem alkalmazható magzati állapotú vagy újszülött rágcsálóknál. |
4. Csak 1 kg alatti madaraknál alkalmazható. A 250 g feletti madaraknál nyugtatást kell alkalmazni. |
5. Csak 1 kg alatti rágcsálóknál alkalmazható. A 150 g feletti rágcsálóknál nyugtatást kell alkalmazni. |
6. Csak 1 kg alatti nyulaknál alkalmazható. A 150 g feletti nyulaknál nyugtatást kell alkalmazni. |
7. Csak 5 kg alatti madaraknál alkalmazható. |
8. Csak 1 kg alatti rágcsálóknál alkalmazható. |
9. Csak 5 kg alatti nyulaknál alkalmazható. |
10. Csak újszülött állatoknál alkalmazható. |
11. Csak 250 g alatti madaraknál alkalmazható. |
12. Csak abban az esetben alkalmazható, ha más módszerre nincs lehetőség. |
13. Speciális berendezést igényel. |
14. Csak sertéseknél alkalmazható. |
15. Csak lövészetben járatos személy által, terepen végezhető. |
16. Csak terepen, lövészetben járatos személy által végezhető, abban az esetben, ha más módszerre nincs lehetőség. |
1. A 35. § (2) bekezdés b) pontban említett tevékenység végzéséhez szükséges oktatásnak legalább az alábbi témaköröket kell magába foglalnia:
2. Az oktatás időtartama legalább 40 óra, ebből 20 óra elmélet, 20 óra gyakorlat. A gyakorlati oktatásnak az 1. pont b)-g) alpontjai szerinti témákat kell magában foglalnia.
1. A 35. § (2) bekezdés c) pontban említett tevékenység végzéséhez szükséges oktatásnak legalább az alábbi témaköröket kell magába foglalnia:
a) emberek
és állatok kapcsolatának etikai vonatkozásai, az élet értéke, az
állatok tudományos célra való felhasználása mellett és ellen szóló
érvek,
b) az
állatkísérletek jogi szabályozása: engedélyezések menete, etikai
vonatkozások, hazai és nemzetközi szervezetek, a helyettesítés,
csökkentés és tökéletesítés követelménye,
2. Az oktatás időtartama legalább 80 óra, ebből 60 óra elmélet, 20 óra gyakorlat. A gyakorlati oktatásnak az 1. pont c)-h) alpontjai szerinti témákat kell magában foglalnia.
D. A 35. § (2) bekezdés c) pontja szerinti tevékenység folytatásához szükséges elfogadott felsőfokú képesítések listája:
a) mesterképzésnek
megfelelő diploma agrár, orvosi, gyógyszerész, állatorvosi, élő
természettudományi, biológiai irányultságú műszaki és
társadalomtudományi, pszichológiai valamint sport képzési területről,
valamint az ezen területekhez tartozó tanári diplomák,
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése