-
annak tudatában, hogy az állatok érezni, szenvedni és örülni képes
élőlények, tiszteletben tartásuk, jó közérzetük biztosítása minden ember
erkölcsi kötelessége,
-
elismerve azt a megkülönböztetetten nagy értéket, amelyet az állatvilág
egésze és annak egyedei jelentenek az emberiség számára,
-
kifejezve azon szándékát, hogy Magyarország tevékeny módon részt
vállaljon az állatok védelme és kímélete érdekében kifejtett nemzetközi
erőfeszítésekből,
1. § E
törvény célja, hogy elősegítse az állatvilág egyedeinek védelmét,
fokozza az emberek felelősségtudatát az állatokkal való kíméletes
bánásmód érdekében, valamint meghatározza az állatok védelmének alapvető
szabályait.
b)3 a
kutatási-kísérleti célra szolgáló állatokra, a diagnosztikai vizsgálat
és az oltóanyag-termelés céljából tartott állatokra, a génbankként
kezelt állatokra, a géntechnológiával módosított gerinces állatokra,
valamint a tudományos ismeretterjesztés és az oktatási demonstráció
céljából tartott állatokra;
d)4 a pásztorebekre, az őrző-, védő-, mentő-, jelző-, vakvezető, rokkantsegítő és terápiás kutyákra;
g)5 a
Magyar Honvédség, a rendvédelmi szervek, a Nemzeti Adó- és Vámhivatal, a
nemzetbiztonsági szolgálatok és a közfeladatokat ellátó őrszolgálatok
feladatainak ellátását szolgáló állatokra;
i) a
veszélyes állatokra, a háziasított állatok gazdátlan egyedeire
(kóborállat), az állatkertekben, a vadaskertekben és a vadasparkokban
élő (tenyésző) állatokra, továbbá a vadon élő fajok bármilyen célból
fogva tartott egyedeire, ha külön jogszabály másként nem rendelkezik.
(2)6
E törvénynek az állat kíméletére, az állatkínzás és az állatkárosítás
tilalmára, valamint a jó gazda gondosságára vonatkozó rendelkezéseit a
vadon élő állatokra is alkalmazni kell. A halászható, horgászható
halfajokra és a természetvédelmi oltalom alatt álló, illetőleg
nemzetközi természetvédelmi egyezmény hatálya alá tartozó állatokra
jogszabály eltérő rendelkezéseket is megállapíthat. E törvény
rendelkezéseit a vadászható állatfajok tekintetében a vad védelméről, a
vadgazdálkodásról, valamint a vadászatról szóló törvényben szereplő
eltérésekkel kell alkalmazni.
1.7 állattartó: az állat tulajdonosa, illetve aki az állatot vagy az állatállományt gondozza, felügyeli;
2. állat károsítása: az állat testi épségének, szervezetének, pszichikai állapotának vagy viselkedésének tartós, hátrányos megváltoztatása;
3.8 állatkert: a
természet- és állatvédelmet szolgáló állandó létesítmény, ahol az
állatokat évente folyamatosan hét napnál hosszabb időn keresztül a
nagyközönség részére való bemutatás céljából tartják, és amely az
ismeretterjesztést, oktatást és nevelést az ott élő állatok folyamatos
és szakszerű bemutatásával, valamint tájékoztatással biztosítja; nem
minősül állatkertnek a cirkuszi menazséria és az állatkereskedés;
4. állatkínzás: az
állat szükségtelen, fájdalmat okozó bántalmazása, vagy olyan hatást
eredményező beavatkozás, bánásmód, valamint szükségleteinek olyan
mértékű korlátozása, amely tartós félelmet vagy egészségkárosodást
okozhat, továbbá az öröklődő betegségben szenvedő - nem kísérleti célra
szánt - állategyed tenyésztése, szaporítása;
5. állatpanzió: olyan
intézmény, amely díjazás ellenében vállalja állat meghatározott időre
szóló megőrzését, felelősséget vállalva annak jó gazda gondosságával
történő tartásáért, egészségéért, valamint az állatok és a
környezetükben lévő emberek biztonságáért;
6.9 állatmenhely: az
elkobzott vagy ideiglenesen megfigyelés alatt tartott állatok
kivételével a gazdátlan állatok ideiglenes vagy állandó,
ellenszolgáltatás nélkül történő elhelyezésének céljából működtetett
intézmény;
8. jó gazda gondossága: az
az emberi tevékenység, amely arra irányul, hogy az állat számára olyan
életkörülményeket biztosítson, amely az annak fajára, fajtájára és
nemére, korára jellemző fizikai, élettani, tenyésztési és etológiai
sajátosságainak, egészségi állapotának megfelel, tartási, takarmányozási
igényeit kielégíti (elhelyezés, táplálás, gyógykezelés, tisztán tartás,
nyugalom, gondozás, kiképzés, nevelés, felügyelet);
9.10 állatkísérlet: állat
kísérleti, oktatási vagy egyéb tudományos célból való felhasználása,
amely az állatnak a helyes állatorvosi gyakorlat szerint kivitelezett
tűszúrás által okozottal egyenértékű vagy annál magasabb szintű
fájdalmat, szenvedést, kínt vagy maradandó károsodást okozhat, beleértve
bármely olyan tevékenységet, amely állat születését - beleértve a
kikelést - eredményezi ilyen körülmények közé, valamint az ilyen
állapotot eredményező géntechnológiailag módosított fajtavonalak
létrehozását és fenntartását; az állat ilyen felhasználása akkor is
kísérletnek minősül, ha a fájdalom, szenvedés, kín vagy maradandó
károsodás kiküszöbölése céljából érzéstelenítést, fájdalomcsillapítást
vagy egyéb módszert sikeresen alkalmaznak; nem minősül állatkísérletnek a
nem kísérleti jellegű, mezőgazdasági vagy állatorvosi tevékenység,
illetve az állatok leölésének vagy megjelölésének a természettudományok
által elfogadott korszerű, kevéssé fájdalmasnak tartott módszereinek
alkalmazása, valamint az állatnak kizárólag a szervei vagy szövetei
felhasználása céljából történő leölése;
10.11 állat életének megengedett módon való kioltása: az
állat életének a legkisebb szenvedés okozásával, valamint a faj
adottságainak figyelembevételével történő szakszerű és gyors kioltása;
11.12 cirkuszi menazséria: olyan,
állatok tartására szolgáló létesítmény, amelyet cirkuszi előadásra,
mutatványra betanított, illetve betanítandó állatokból álló
állatsereglet tartására létesítettek, illetve tartanak fenn, és amely az
állatok tartására a jogszabályi és a hatósági előírásoknak megfelelő
létesítménnyel, berendezésekkel és eszközökkel, továbbá az állatok
ellátására, betanítására, felügyeletére az ilyen előírásoknak megfelelő
szakszemélyzettel rendelkezik;
12.13 állat kábítása: minden
olyan szándékos eljárás, amelynek alkalmazása a tudat és az érzékelés
fájdalom nélkül történő elvesztését okozza, beleértve a közvetlen halált
okozó eljárásokat is;
13.14 beszállító: a
tenyésztők kivételével bármely olyan természetes vagy jogi személy, aki
kísérletben való felhasználás céljából, vagy szervek vagy szövetek
tudományos célú felhasználása céljából állatot szállít.
4. § (1)
Az állattartó köteles a jó gazda gondosságával eljárni, az állat
fajának, fajtájának és élettani szükségleteinek megfelelő
életfeltételekről gondoskodni.
(2)
Az állat életfeltételeinek kialakításánál tekintettel kell lenni
korára, nemére és élettani állapotára. Biztosítani kell az egymásra
veszélyt jelentő, egymást nyugtalanító állatok elkülönített tartását.
(3) Az állattartónak gondoskodnia kell az állat igényeinek megfelelő rendszeres, de legalább napi egyszeri ellenőrzéséről.
5. § (1)15
Az állattartó gondoskodni köteles az állat megfelelő és biztonságos
elhelyezéséről, szakszerű gondozásáról, szökésének megakadályozásáról.
(2)
A megkötve tartott vagy mozgásában egyéb módon korlátozott állat
számára is biztosítani kell a zavartalan pihenés és a sérülésmentes
mozgás lehetőségét.
(3)16
A szabadban tartott állatok számára - azok természetes viselkedését is
figyelembe véve - biztosítani kell olyan területet, illetve
létesítményt, ahol azok veszély esetén, valamint az időjárás káros
hatásaival és az egészségre ártalmas hatásokkal szemben védelmet
találnak.
(4)17
Az állandóan zárt körülmények között tartott állat számára az
állattartó köteles az állat szükségleteihez igazodó, megfelelő
mozgásteret biztosítani.
(5)18
A gazdasági haszon céljából tartott állat tartása, szállítása és
életének kioltása során előnyben kell részesíteni az állatkímélő
technológiákat.
(6)19 A kedvtelésből tartott állat ürülékét az állattartó a közterületről köteles eltávolítani.
6. § (1)20
Az állatnak tilos indokolatlan vagy elkerülhető fájdalmat, szenvedést
vagy sérülést okozni, az állatot károsítani, így különösen az állatot
nem szabad:
c) kényszertakarmányozásra fogni, kivéve az egészségügyi megfontolásból való kényszerű táplálás esetét,
(2)21 Az (1) bekezdés a) pontja nem terjed ki az érett libatoll házilagos vagy az engedélyezett technológia szerint végzett szedésére, illetve c) pontja a házilagos vagy az engedélyezett technológia szerinti liba- és kacsatömésre.
(3)22 A 2. § (1) bekezdésének g) pontjában meghatározott állatok esetében az (1) bekezdés b) pontját a külön jogszabályban meghatározottak szerint kell alkalmazni.
7. § (1)23
Tilos az állat fizikai, pszichikai állapotának olyan megterhelése,
küzdelemre késztetése egy másik állattal vagy emberrel, amely sérülést
vagy halált okozhat (a továbbiakban együtt: állatviadal). Tilos az
állatviadal szervezése, tartása, továbbá az állatviadalra fogadás
szervezése, az állatviadalon való közreműködés, részvétel, fogadáskötés.
a) állatot tartani, tenyészteni, kiképezni, idomítani, valamint más személynek átadni, vagy forgalmazni;
b)24 építményt, földterületet vagy egyéb helyet, anyagi eszközt más személy rendelkezésére bocsátani.
(3)25
Az (1) bekezdésben foglalt tilalom nem vonatkozik a vadászatra
alkalmazott állatnak jogszerűen történő kiképzésére, vadászaton való
alkalmazására.
8. § Az
ember környezetében tartott állat, valamint a veszélyes állat
tulajdonjogával, tartásával felhagyni nem szabad. Az állat elűzése,
elhagyása vagy kitétele tilos.
8/A. §26 Élő
állatot nyereményjáték díjaként csak e törvény végrehajtására kiadott
rendeletben meghatározott feltételek szerint lehet használni, amennyiben
az állat elhelyezésének és tartásának feltételei biztosítottak.
8/B. §27 Állatot a nemi vágy kielégítésére irányuló cselekmény során felhasználni tilos.
9. § (1)28
Az állaton fájdalommal vagy károsodással járó beavatkozást - az állat
érdekében szükséges azonnali beavatkozások kivételével - kizárólag
szakirányú végzettséggel, illetve az állattartók körében szokásos
beavatkozás esetében csak gyakorlattal rendelkező személy végezhet.
(2)
Beavatkozás érzéstelenítés nélkül csak akkor végezhető, ha az
érzéstelenítés, illetőleg az ehhez szükséges rögzítés legalább akkora
fájdalommal járna mint a beavatkozás. A gazdasági haszon céljából
tartott állaton érzéstelenítés nélkül végezhető beavatkozásokról külön
jogszabály rendelkezik.
(3)29
10. §30 (1)
Az állaton minden olyan beavatkozást el kell végezni, amelynek
elmulasztása az állat fájdalmát, szenvedését idézi elő, az állatnak
sérülést okoz, vagy az állat károsodásához vezet.
(2)
Az állaton küllemének megváltoztatása érdekében, továbbá más, nem az
állat egészsége vagy későbbi egészségkárosodásának megelőzése céljából
történő sebészeti beavatkozás - az ivartalanítás, valamint e törvény
végrehajtására kiadott jogszabályban meghatározott további beavatkozás
kivételével - nem végezhető.
(3) Az állat megjelölésénél az állat számára a legkisebb fájdalommal járó megoldást kell alkalmazni.
11. §31 (1)
Az állat életét elfogadható ok vagy körülmény nélkül kioltani nem
szabad. Elfogadható oknak, körülménynek minősül különösen az élelmezési
cél vágóállat esetében, a prém termelése, az állományszabályozás, a
gyógyíthatatlan betegség, illetve sérülés, a fertőző betegségek
felszámolása, valamint az azok ellen való védekezés, a kártevők irtása, a
másként el nem hárítható támadás megakadályozása, a tudományos kutatás,
valamint közegészségügyi veszély elhárítása. Eb és macska tekintetében
az élelmezési cél, illetve a prém termelése nem minősül elfogadható
oknak, körülménynek, továbbá tilos e fajok élelmiszerként és prémként
történő felhasználása.
(2)
Tilos macska vagy eb prémjét, valamint az ilyen prémet tartalmazó
terméket forgalomba hozni, értékesítés céljából tartani, értékesítésre
felajánlani vagy terjeszteni, vagy azt az ország területére behozni,
illetve onnan kivinni, kivéve, ha az valamely közösségi jogi aktus
alapján oktatási vagy preparálási célból engedélyezett.
12. § (1) Az állat életének kioltása - a (2) bekezdésben foglaltak kivételével - kizárólag kábítás után történhet.
(2)
A kábítási kötelezettség nem vonatkozik a gerinctelen állatokra, a
háztartásban élelmezési célra levágott baromfira, nyúlra, valamint arra
az esetre, ha az állat életének kioltását szükséghelyzet indokolja.
Ezekben az esetekben is gondoskodni kell azonban arról, hogy az állat
életének kioltása szakszerű gyorsasággal és a legkisebb szenvedéssel
járjon.
(3)
Külön jogszabály rendelkezik az állati élet olyan módon történő
kioltásáról, amelynél az előzetes kábítás nem kötelező, ha az eljárás
azonnali teljes öntudatvesztést és érzéketlenséget vagy halált okoz.
13. §32 (1) A vágóállatok körét külön jogszabály állapítja meg.
(2) E fejezet előírásai nem vonatkoznak az engedélyezett tudományos kísérletekre, valamint a vadon élő állatok elejtésére.
14. § (1)
A vágóhídnak - kivéve a nyúl-, a prémesállat-, valamint a
baromfivágóhidakat - rendelkeznie kell etető- és itatóvályúval
felszerelt, szükség esetén az állatok megkötéséhez szükséges eszközökkel
is ellátott fedett területtel.
(2)
A fajából, neméből, életkorából adódóan, vagy egyéb okból egymással
szemben ellenségesen viselkedő állatokat egymástól el kell különíteni.
(3)33
A vágóhidak kialakításának, berendezéseinek és felszerelésének,
valamint azok működésének biztosítania kell az állatok kíméletét
mindenfajta elkerülhető izgalomtól, fájdalomtól és szenvedéstől.
15. § Ha
az állatot a vágóhídra érkezését követően nem vágják le azonnal, úgy
várakoztatása idejére biztosítani kell ellátását és nyugodt pihenését.
16. § A
vágóhídon a vágóállat állapotát és egészségét a megérkezéskor, a
várakoztatott állatot pedig szükség szerint ellenőrizni kell. A beteg,
elgyengült vagy sérült állatot haladéktalanul el kell különíteni, és
gondoskodni kell elkülönített levágásáról.
17. § A
kábítás nélküli állatvágás esetén az állatot levágás előtt úgy kell
lefogni, amely alkalmas arra, hogy az megkímélje minden elkerülhető
fájdalomtól.
18. §34 A kábítást úgy kell elvégezni, hogy annak hatása fennmaradjon, amíg a levágást követően az állat ki nem vérzik.
A szőrméjükért tenyésztett fajok tartása35
19/A. §36 (1)
Állatot szőrméjéért tartani, tenyészteni, szaporítani csak e törvény
végrehajtására kiadott rendeletben meghatározott fajok esetében és
feltételekkel szabad.
(2)
Az (1) bekezdésben foglaltak megszegésével tartott állatot az
állatvédelmi hatóság elkobozza, majd - amennyiben állatkertben történő
elhelyezésük nem megoldható - az állat tulajdonosának költségére
gondoskodik az állat életének megengedett módon történő kioltásáról.
A veszélyes állatfajok egyedeinek tartása37
(2)39
A természetvédelmi oltalom alatt nem álló, illetve nemzetközi
természetvédelmi egyezmény hatálya alá nem tartozó veszélyes állat
tartására, szaporítására az állatvédelmi hatóság adhat engedélyt. Az
engedély kizárólag abban az esetben adható meg, ha a tartás, illetve
szaporítás a környezet nyugalmát és biztonságát nem sérti vagy
veszélyezteti, és az egyed tartási feltételei - ideértve a tartáshoz,
illetve szaporításhoz szükséges szakismeretet is - biztosítottak. Az
engedélyben - ha az állat azonosíthatósága megoldható - rendelkezni kell
a veszélyes állat azonosíthatóságának módjáról.
(3)40
A természetvédelmi oltalom alatt álló, illetve nemzetközi
természetvédelmi egyezmény hatálya alá tartozó veszélyes állat tartását,
szaporítását a természetvédelmi hatóság engedélyezi.
(4)
A veszélyes állat tartási helyéül szolgáló ingatlanon, ingatlanrészen
az állat fajának feltüntetésével a veszélyre felhívó jól látható tartós
jelzést kell elhelyezni.
(5)
Az állattartó veszélyes állatát közterületen csak átmenetileg,
közvetlen és állandó felügyelettel, ember és állat életét, testi épségét
nem veszélyeztetve tarthatja.
(6)
A veszélyes állat tartójának gondoskodnia kell arról, hogy az állat
közterületre vagy más magánterületére ne juthasson be. Ennek hiányában
tartási engedély nem adható.
(7)41
A veszélyes állat tartását, illetőleg szaporítását jogszabály vagy
hatósági határozat megtilthatja, illetve feltételhez kötheti. A
veszélyes állatok körét, valamint tartásuk, szaporításuk, illetve a
veszélyes állattá nyilvánítás feltételeit külön jogszabály állapítja
meg.
(8)42
Az állatvédelmi hatóság a (2) bekezdésben, a természetvédelmi hatóság a
(3) bekezdésben leírt veszélyes állat vonatkozásában nyilvántartást
vezet, amely tartalmazza az állat tulajdonosának és tartójának nevét,
címét, valamint az állat azonosítását szolgáló adatokat és az állat
tartási helyének adatait.
21. §43 (1)44
A természetvédelmi oltalom alatt nem álló, illetve nemzetközi
természetvédelmi egyezmény hatálya alá nem tartozó veszélyes állatnak az
országba való behozatalához az állatvédelmi hatóság tartási engedélye
szükséges. Az állatvédelmi hatóság a határozatát a rendőrségnek
megküldi.
(2)45
A természetvédelmi oltalom alatt álló, illetve nemzetközi
természetvédelmi egyezmény hatálya alá tartozó veszélyes állat országba
való behozatalához a természetvédelmi hatóság tartási engedélye
szükséges.
(3)46
22. § (1)
Veszélyes állat elidegenítése, felügyeletének átengedése hatósági
engedélyhez kötött. Az engedélyezésre a veszélyes állat tartásának
engedélyezésére vonatkozó szabályokat kell megfelelően alkalmazni.
(2)47 A veszélyes állat tartója a veszélyes állat
a)48 eltűnését
az állatvédelmi hatóságnak és a rendőrhatóságnak, a természetvédelmi
oltalom alatt álló, illetőleg nemzetközi természetvédelmi egyezmény
hatálya alá tartozó veszélyes állat esetében a természetvédelmi
hatóságnak is,
b)49 elhullását az állatvédelmi hatóságnak és az állatorvosnak
(3)50
Nemzetközi természetvédelmi egyezmény hatálya alá tartozó veszélyes
állat eltűnését, elhullását a veszélyes állat tartója 15 napon belül a
természetvédelmi hatóságnak köteles bejelenteni.
23. §51 (1)52
Ha a veszélyes állat tartója az engedélyben foglalt feltételeket nem,
vagy nem megfelelően teljesíti, illetve veszélyes állatot engedély
nélkül tart, vagy behoz az országba, az állatvédelmi hatóság, illetve
természetvédelmi oltalom alatt álló, vagy nemzetközi természetvédelmi
egyezmény hatálya alá tartozó veszélyes állat esetében a
természetvédelmi hatóság - a tulajdonos költségére, a feltételek
biztosításáig - a veszélyes állat állatkertbe vagy más megfelelő helyre
való szállítását rendelheti el, vagy egyéb megfelelő intézkedést hozhat.
(2)53
Ha az állattartó az állatvédelmi hatóság, illetve - természetvédelmi
oltalom alatt álló vagy nemzetközi természetvédelmi egyezmény hatálya
alá tartozó veszélyes állat esetében - a természetvédelmi hatóság által
előírt időpontig gondoskodik a jogszabályszerű állattartási feltételek
biztosításáról, úgy az (1) bekezdés szerint elszállított állatot részére
vissza kell szolgáltatni, ellenkező esetben az állatvédelmi hatóság,
illetve - természetvédelmi oltalom alatt álló vagy nemzetközi
természetvédelmi egyezmény hatálya alá tartozó veszélyes állat esetében -
a természetvédelmi hatóság az állatot elkobozza. Az állatvédelmi
hatóság, illetve - természetvédelmi oltalom alatt álló vagy nemzetközi
természetvédelmi egyezmény hatálya alá tartozó veszélyes állat esetében -
a természetvédelmi hatóság gondoskodik az állat tulajdonjogának
átruházásáról, vagy ha ezt jogszabály kizárja vagy ez eredménytelen, az
állat végleges elhelyezéséről. Ha az állat végleges elhelyezése csak
rendszeres költségráfordítással biztosítható, a korábbi tulajdonos a
jogsértés súlyától, ismétlődésétől függően legfeljebb 12 hónapra jutó
költség fizetésére kötelezhető. Az elhelyezés eredménytelensége esetén -
hat hónap elteltével - az állat életét megengedett módon ki lehet
oltani.
24. § A
veszélyes állat tartójának felelősségére a Polgári Törvénykönyvnek a
fokozott veszéllyel járó tevékenységet folytatókra vonatkozó szabályait
kell alkalmazni.
Eb által okozott fizikai sérülés, eb veszélyesnek minősítése és a veszélyes eb tartása54
24/A. §55 (1) Az állatvédelmi hatóság az ebet egyedileg veszélyesnek minősítheti, amennyiben
a) az
eb fizikai sérülést okozott, és megvalósulnak a veszélyesnek minősítés e
törvény végrehajtására kiadott jogszabályban meghatározott feltételei,
vagy
b) az
eb fizikai vagy pszichikai állapota alapján feltételezhető, hogy az
embernek fizikai sérülést okozhat, és ez a veszélyhelyzet kizárólag az
eb veszélyesnek minősítésével hárítható el.
(3) Az (1) bekezdés b) pontja szerinti eljárásba be kell vonni az ebek viselkedésének megítélésében jártas szakértőt.
(4)
Veszélyes eb kizárólag az állatvédelmi hatóság által kiadott
engedéllyel, az e törvény végrehajtására kiadott jogszabályban
meghatározott feltételekkel és módon, ivartalanítva és elektronikus
azonosítóval (a továbbiakban: transzponder) megjelölve tartható.
(5)
Tilos veszélyes ebnek bármely módon való szaporítása, tenyésztése -
ideértve a vétlen szaporulatot is -, kiállítása, bármely formában
történő versenyeztetése, őrző-védő feladatokra való tartása, képzése és
alkalmazása, az országba való behozatala, az országból történő kivitele.
(7)
Az e törvény és a végrehajtására kiadott jogszabály szerinti
eljárásokban az ebek viselkedésének megítélésében jártas szakértőként az
a személy járhat el, aki az állatvédelmi hatóságtól erre engedélyt
kapott. Az engedélyezéssel egyidejűleg az állatvédelmi hatóság
nyilvántartásba veszi a szakértőt. A nyilvántartás tartalmazza az ebek
viselkedésének megítélésében jártas szakértők természetes
személyazonosító adatait. Az állatvédelmi hatóság a honlapján közzéteszi
a szakértői névjegyzékben szereplő személy nevét, telefonos
elérhetőségét, valamint elektronikus levélcímét.
24/B. §56 (1) Az állatvédelmi hatóság a 24/A. § szerinti engedélyezési eljárásban jogosult kezelni
b) az
eb felügyeletét ellátó természetes személy (továbbiakban: ebtartó)
nevét, születési helyét és idejét, lakcímét, telefonszámát, elektronikus
levélcímét,
(2)
Az állatvédelmi hatóság az (1) bekezdésben foglalt adatokról a
veszélyes ebek hatékony azonosítása érdekében nyilvántartást vezet.
(3)
Az (1) bekezdésben foglalt adatokat az eb elpusztulásától,
elvesztésétől, valamint tulajdonosváltásától számított három évig kell
nyilvántartani.
(4)
Az ebet veszélyesnek minősítő állatvédelmi hatóság a veszélyesnek
minősítés tényét 8 napon belül köteles bejelenteni a transzponderrel
megjelölt ebek adatait nyilvántartó országos elektronikus adatbázis
működtetőjének.
24/C. §57 (1)
Az állatvédelmi hatóság elrendeli az eb életének kioltását, amennyiben
az halálos kimenetelű sérülést okoz embernek, és az ebek viselkedésének
megítélésében jártas szakértő megállapítja, hogy az eb viselkedése
egyértelműen a sérülés okozására irányult.
(2) Az (1) bekezdésben meghatározottakon túl az állatvédelmi hatóság elrendeli a veszélyes eb életének kioltását, amennyiben
a) a veszélyesnek minősítő határozat jogerőre emelkedését követő 15 napon belül nem kérelmezik az eb tartásának engedélyezését,
b) a
tartási engedélyében meghatározott biztonságos tartási feltételek az
engedélyben előírt határidőig, de legkésőbb az engedély kiadásától
számított 30. napig nem teljesülnek,
c) az
eb ivartalanítása és transzponderrel való megjelölése a tartási
engedély kiadásától számított 30 napon belül nem történik meg,
d) az eb a tartási engedélyben meghatározott biztonságos tartási feltételek teljesítéséig embernek fizikai sérülést okoz,
f) az ebet az engedélyezett tartási helyen, és az ebtartó felügyeletén kívül fogják be második alkalommal, vagy
g) annak
tulajdonosa vagy az ebtartó ellen indított büntető- vagy szabálysértési
eljárás során az állatot jogerős határozattal elkobozzák.
(3)
Az állatvédelmi hatóság elrendelheti az eb életének kioltását,
amennyiben az súlyos vagy maradandó sérülést okoz embernek, tartója 14
napon belül nem válik ismertté, viselkedésproblémáinak megfelelő
kezelése nem biztosított, és az ebek viselkedésének megítélésében jártas
szakértő megállapítja, hogy az eb viselkedése egyértelműen a sérülés
okozására irányult.
(4)
Az állatvédelmi hatóság az eb azonnali elkobzását, elszállítását és
megfelelő helyen való tartását, valamint transzponderrel való
megjelölését
b) rendeli
el, amennyiben az halálos kimenetelű sérülést okoz embernek, vagy
amennyiben az ebtartó veszélyes eb tartási engedélyét visszavonják.
(5)
A jogerős határozattal elrendelt ivartalanítás, transzponderrel történő
megjelölés, elkobzás, szállítás, tartás és az eb élete kioltásának
költségei az eb tulajdonosát terhelik.
Az ország őshonos növény-, illetve állatvilágára ökológiai szempontból veszélyes állatokkal kapcsolatos tilalmak58
24/F. §59 Az
ország őshonos növény-, illetve állatvilágára ökológiai szempontból
veszélyes, külön jogszabályban meghatározott állatok kedvtelésből való
tartása, szaporítása és forgalomba hozatala tilos. A tilalom
megszegésével tartott állatot az állatvédelmi hatóság elkobozza, majd
gondoskodik az állat tulajdonjogának átruházásáról, ha ezt jogszabály
kizárja vagy az eredménytelen, az állat végleges elhelyezéséről. Ha az
állat végleges elhelyezése csak rendszeres költségráfordítással
biztosítható, a korábbi tulajdonos a jogsértés súlyától, ismétlődésétől
függően legfeljebb 12 hónapra jutó költség fizetésére kötelezhető. Az
elhelyezés eredménytelensége esetén az állat életét megengedett módon ki
lehet oltani.
A KÍSÉRLETI, OKTATÁSI VAGY EGYÉB TUDOMÁNYOS CÉLLAL TARTOTT ÁLLATOKRA VONATKOZÓ KÜLÖN SZABÁLYOK60
Az állatkísérlet végzésének általános szabályai61
25. §62 Az
e fejezetben foglalt előírásokat kizárólag a gerinces állatokon és
lábasfejűeken végzett kísérletekre kell alkalmazni. E kísérletek
végzésének részletes szabályait e törvény végrehajtására kiadott
rendelet állapítja meg.
26. §63 (1)
Állatkísérlet - e törvény végrehajtására kiadott rendeletben
meghatározott esetek kivételével - kizárólag nyilvántartásba vett
intézményben, engedély alapján végezhető.
ba) emberek,
állatok vagy növények betegségeinek, egészségi rendellenességeinek vagy
más kóros elváltozásainak, azok hatásainak elkerülése, megelőzése,
felismerése vagy kezelése,
bb) emberek, állatok vagy növények élettani állapotának feltárása, értékelése, szabályozása vagy módosítása, vagy
c) a b) pontban
foglalt bármely célból gyógyszerek, élelmiszerek és takarmányok,
valamint egyéb anyagok vagy termékek kifejlesztése vagy gyártása, azok
minőségének, hatékonyságának és biztonságosságának ellenőrzése,
f) felsőoktatás vagy a szakmai készségek megszerzése, fenntartása vagy fejlesztése céljából folyó képzés, vagy
(3)
Szépítőszer, dohány- és egyéb élvezeti cikk, fegyver, ennek alkatrésze,
továbbá lőszer előállítása céljából tervezett kísérletre engedély nem
adható.
27. §64 (1)
Amennyiben lehetséges, az állatkísérlet helyett élő állatok
felhasználását nem igénylő, tudományosan elfogadott módszert vagy
vizsgálati stratégiát kell alkalmazni.
(2)
Az állatkísérlet során felhasznált állatok számát a lehető legnagyobb -
a kísérlet eredményességét még nem veszélyeztető - mértékben
csökkenteni kell.
(3)
A tenyésztés, szaporítás, elhelyezés és gondozás, valamint a kísérlet
során alkalmazott módszerek tökéletesítésére kell törekedni az állati
fájdalom, szenvedés, kín vagy maradandó egészségkárosodás elkerülése
vagy a lehető legkisebb mértékűre csökkentése érdekében.
28. §65 (1)
Az állatot feltételezhetően érő fájdalom, szenvedés, kín vagy maradandó
egészségkárosodás mértéke alapján - e törvény végrehajtására kiadott
rendeletben meghatározott módon - minden kísérletet esetileg, e törvény
végrehajtására kiadott rendeletben meghatározott kritériumok alapján a
következő kategóriák valamelyikébe kell besorolni:
(2)
Olyan kísérlet, amely súlyos, várhatóan hosszú ideig tartó és semmilyen
módon nem enyhíthető fájdalommal, szenvedéssel vagy kínnal jár, - e
törvény végrehajtására kiadott rendeletben meghatározott esetek
kivételével - nem végezhető.
29. §66 (1)
Állatkísérlet kizárólag olyan felelős személy vezetésével végezhető,
aki e törvény végrehajtására kiadott rendeletben meghatározott
végzettséggel, szakértelemmel és gyakorlattal rendelkezik.
(2)
Állatkísérletet az végezhet, a kísérleti állatot az gondozhatja, az
állat életét az olthatja ki, aki erre képesítő, e törvény végrehajtására
kiadott rendeletben meghatározott oktatásban részesült.
30. §67 (1) Kísérlet céljára az állatvédelmi hatóság által engedélyezett állatot szabad felhasználni.
(3)
Nem emberszabású főemlősök kísérleti célú felhasználása csak e törvény
végrehajtására kiadott rendeletben meghatározott feltételek fennállása
esetén engedélyezhető.
(4)
Háziasított állatfaj kóbor egyedét, valamint vadon befogott állatot - a
(6) bekezdésben foglalt kivétellel - kísérlet céljára felhasználni nem
szabad.
(5)
Természetvédelmi oltalom alatt álló vagy nemzetközi természetvédelmi
egyezmény hatálya alá tartozó állatfaj egyedén - a (2) és (3) bekezdés
szerinti kivételekkel - kísérlet végzése akkor engedélyezhető, ha
b) a kísérlet a 26. § (2) bekezdés b) pont ba) alpontja, vagy c) pontja
alá tartozik, a kísérletre károsító vagy potenciálisan életveszélyes
emberi klinikai állapotok elkerülése, megelőzése, diagnózisa vagy
kezelése érdekében kerül sor, és a felhasznált állat fogságban
tenyésztett állat utóda, valamint tudományos indokok alapján a kísérlet
természetvédelmi oltalom alatt nem álló vagy nemzetközi természetvédelmi
egyezmény hatálya alá nem tartozó állatfaj felhasználásával nem vezetne
eredményre.
(6)
Az állatvédelmi hatóság e törvény végrehajtására kiadott rendeletben
meghatározott feltételek fennállása esetén mentességet adhat a (4)
bekezdés alkalmazása alól.
31. §68 (1)
Kísérleti célra állatot tenyészteni, szaporítani, beszállítani, tartani
az állatvédelmi hatóság engedélyével szabad. A kérelemben meg kell
jelölni a kérelmező természetes személyazonosító adatait.
(2)
Az állatvédelmi hatóság a kísérleti állatot tenyésztőt, beszállítót,
tartót és a tenyésztő, tartó létesítményt is nyilvántartásba veszi.
a) a törvényben és e törvény végrehajtására kiadott rendeletben foglaltak betartásáért felelős személy,
c) az
állatok jólétével és kezelésével kapcsolatban tanácsadói feladatokat
ellátó, a laborállat-gyógyászatban jártas állatorvos vagy megfelelően
képzett szakértő,
(4)
Aki kísérleti állatot tenyészt, szaporít, beszállít vagy felhasznál,
köteles nyilvántartást vezetni azon személyek nevéről és címéről,
akiktől az állatokat beszerezte és akiknek az állatokat továbbadta. A
nyilvántartásban szereplő adatokat öt évig meg kell őrizni.
Az állatkísérletek engedélyezése69
32. §70 (1) Az állatkísérlet engedélyezése iránti kérelmet az állatvédelmi hatóságnak kell elektronikus úton benyújtani.
(3)
Az állatvédelmi hatóság nyilvántartást vezet a kísérlet végrehajtásáért
felelős személyek nevéről, levelezési címéről és elektronikus
levélcíméről.
(4)
Az engedélyezés során - a kérelmező által benyújtott dokumentáció,
továbbá e törvény végrehajtására kiadott rendelet szerinti szakértői
testület véleménye alapján - különösen figyelembe kell venni:
a) az
állatkísérlet elvégzésének indokoltságát és tudományos
megalapozottságát, figyelemmel az állatkísérlet helyett élő állatok
felhasználását nem igénylő módszerek alkalmazásának követelményére,
b) az
alkalmazott korszerű módszertan indokoltságát és tudományos
megalapozottságát az állatlétszám, a fájdalom, szenvedés, kín és
maradandó károsodás lehető legkisebb mértékűre csökkentésének
érvényesülése szempontjából,
c) az
állatoknak szenvedés, fájdalom vagy kín formájában okozott ártalmat
indokolttá teszi-e a várt eredmény - az etikai megfontolásokat is
figyelembe véve -, és végeredményben az emberek, állatok és a környezet
javát szolgálhatja-e, valamint
(5) Állatkísérlet engedélyezése iránti kérelem elbírálása során a szakértői testület munkájában nem vehet részt az,
c) aki az a) és b) pontban
szereplő személlyel olyan viszonyban áll, amely a testületben való
feladata ellátásához szükséges elfogulatlanságát veszélyezteti.
33. §71 (1)
Az állatvédelmi hatóság az állatkísérletek végzéséről szóló
jogszabályok, illetve a kérelemben foglalt és jóváhagyott feltételek
vagy az engedélyben előírtak meg nem tartása esetén a kísérlet végzését
az észlelt hiányosság megszüntetéséig felfüggesztheti, illetve a
kísérletre vonatkozó engedélyt visszavonhatja.
(2)
Az állatvédelmi hatóság a kísérleti állatok tartásának körülményeiről
szóló jogszabályok megsértése, illetve a tartási, tenyésztési
engedélyben előírtak meg nem tartása esetén kötelezi az állattartót az
észlelt hiányosságok kijavítására, illetve a jogsértés súlyától, a
jogsértő állapot időtartamától, ismétlődésétől, és különösen az állatnak
okozott sérelem jellegétől függően visszavonhatja a tartási engedélyt,
és kötelezi az állattartót az állatállomány megfelelő elhelyezésére. Az
elhelyezés eredménytelensége esetén az állat életét megengedett módon ki
lehet oltani.
(3)
Az állatvédelmi hatóság az állatkísérletek végzéséről szóló
jogszabályok, illetve a kérelemben foglalt és jóváhagyott feltételek
vagy az engedélyben előírtak két éven belül történő ismételt megsértése
esetén a kísérletre vonatkozó engedély visszavonásával egyidejűleg a
kísérletet folytató személyt, illetve felhasználó létesítményt - az
elkövetett szabályszegés mértékére figyelemmel - a további kísérletek
végzésétől határozott időre, de legalább hat hónapra és legfeljebb három
évre eltilthatja.
(4) Az (1)-(3) bekezdés szerinti jogkövetkezmény nem járhat hátrányos következményekkel az állatok jólétére nézve.
34-35. §72
36. § (1)
Az állat terelésénél, lábonhajtásánál, a szállítóeszközre való fel- és
lerakásánál, valamint szállításánál úgy kell eljárni, hogy az az
állatnak ne okozzon fájdalmat, szenvedést vagy sérülést.
37. § (1)
Az állat élettani szükségleteinek kielégítéséhez szükséges feltételeket
a szállítónak biztosítania kell, viselkedési szükségleteire pedig
figyelemmel kell lennie.
(2)
Az állatot olyan szállítóeszközön kell szállítani, amely annak sérülést
nem okozhat, és megvédi az időjárás káros hatásaitól.
(3)
Ha az állat szállítása során gondozást igényel, olyan kellő
jártassággal rendelkező személynek kell kísérnie, aki alkalmas a
gondozási teendők ellátására.
38. § (1)
Az élő állat közúton, vasúton, vízi úton, illetve légi úton történő
szállításának, továbbá postai úton való továbbításának részletes
szabályait külön jogszabály, nemzetközi viszonylatban nemzetközi
egyezmény állapítja meg.
AZ
ÁLLATKERT, A CIRKUSZI MENAZSÉRIA ÉS A KEDVTELÉSBŐL TARTOTT ÁLLATOK
KERESKEDÉSÉNEK LÉTESÍTÉSÉRE ÉS FENNTARTÁSÁRA VONATKOZÓ ÁLTALÁNOS
SZABÁLYOK73
39. § (1)74
Állatkert létesítését a természetvédelmi hatóság engedélyezi. A
természetvédelmi hatóság az engedély megadásával egyidejűleg
nyilvántartásba veszi a szolgáltatót.
a) az
állattartás jogszabályban meghatározott feltételeinek teljesítése, a
rendszeres állatorvosi felügyelet és az elkülönítés (karantén)
lehetőségének biztosítása;
(3)75 Az állatkert létesítése iránt benyújtott kérelemhez csatolni kell az állattartási szabályzatot.
(4)76 Az (1) bekezdés szerinti nyilvántartás közhiteles hatósági nyilvántartásnak minősül.
40. §77 (1)
Cirkuszi menazséria létesítéséhez és fenntartásához a kereskedelmi
hatóság engedélye szükséges. A hatóság az engedély megadásával
egyidejűleg nyilvántartásba veszi a szolgáltatót.
(2)
Az (1) bekezdést a cirkuszi menazséria létesítési és működtetési
tevékenységnek a szolgáltatási tevékenység megkezdésének és
folytatásának általános szabályairól szóló törvény szerinti szabad
szolgáltatásnyújtás jogával rendelkező szolgáltató által határon átnyúló
szolgáltatásnyújtás keretében történő folytatására is alkalmazni kell.
(3)
Állandó telephellyel nem rendelkező vándorcirkusznak, cirkuszi
menazsériának állat tartására, állat, valamint állatszám bemutatására
engedély nem adható.
(4) Delfin és cápa országba történő behozatala, utaztatása és bemutatása - az (5) bekezdésben foglalt kivétellel - tilos.
(5)
A természetvédelmi hatóság engedélyezheti állatkert részére cápa
behozatalát, utaztatását, illetve bemutatását, ha a megfelelő tartás
feltételei tartósan biztosítottak.
(6)
Kedvtelésből tartott állatok kereskedésének létesítéséhez és
működtetéséhez a kereskedelmi hatóság engedélye szükséges. A hatóság az
engedély megadásával egyidejűleg nyilvántartásba veszi a szolgáltatót.
(7)
A cirkuszi menazséria, valamint a kedvtelésből tartott állatok
kereskedése létesítésének, működtetésének engedélyezésére, működésére,
továbbá a kedvtelésből tartott állatokra, a cirkuszi állatokra és a
bemutatás céljára tartott állatokra vonatkozó részletes szabályokat
külön jogszabály állapítja meg.
41. § (1)78
Állatpanzió és állatmenhely (a továbbiakban együtt: állatotthon)
létesítését az állatvédelmi hatóság engedélyezi. Az állatvédelmi hatóság
az engedély megadásával egyidejűleg nyilvántartásba veszi a
szolgáltatót.
a) az állattartás jogszabályban meghatározott feltételei tartósan és folyamatosan rendelkezésre állnak;
d) az
állatotthon vezetője vagy a (3) bekezdés szerinti működési
szabályzatban megjelölt felelős személy szakirányú végzettséggel
rendelkezik;
e)79
(3)
Az állatotthon létesítése iránti kérelemhez - a külön jogszabályban
meghatározottakon túlmenően - mellékelni kell az állatotthon működési
szabályzatát.
(4)80
A (2) bekezdésben foglaltakon túl az állatmenhely akkor létesíthető és
tartható fenn, ha biztosított annak tartós működtetéshez szükséges
vagyoni fedezet.
AZ ÁLLATVÉDELMI FELADATOK PÉNZÜGYI FEDEZETE, AZ EBNYILVÁNTARTÁS, AZ EBRENDÉSZETI HOZZÁJÁRULÁS, AZ ÁLLATVÉDELMI BÍRSÁG81
42. § (1)
Az e törvény szerinti állami feladatok ellátásának, valamint az
önkormányzati feladatok támogatásának állami pénzügyi forrásai:
(2)
Az állatok védelmével kapcsolatos feladatok ellátásához állatvédelmi
hozzájárulást kell fizetni. Az állatvédelmi hozzájárulásra kötelezett
termékek körét, a hozzájárulás mértékét, valamint fizetésének és
felhasználásának szabályait külön törvény állapítja meg.
42/A. §82 (1)
A transzponderrel megjelölt ebek adatait országos elektronikus
adatbázisban (a továbbiakban: adatbázis) kell nyilvántartani az állat
tartója és más személyek jogainak, személyi biztonságának és
tulajdonának védelme céljából.
(2)
Az adatbázisba való regisztrációért e törvény végrehajtására kiadott
jogszabályban meghatározott díjat kell fizetni, mely díj az adatbázis
működtetőjének a bevétele. Az eb transzponderrel történő megjelöléséért
legfeljebb 3500 Ft összeg kérhető az állat tartójától, amely magában
foglalja a transzponder árát, a beültetés díját és az adatbázisba való
regisztráció díját.
e)83 a
beültetett transzponder sorszámát, a beültetés időpontját, a beültetést
végző szolgáltató állatorvos nevét, kamarai bélyegzője számát,
f)84 ivartalanított
eb esetén az ivartalanítás időpontját, az ivartalanítást végző
szolgáltató állatorvos nevét, kamarai bélyegzője számát,
g)85 az eb oltási könyvének számát, az azt kiadó szolgáltató állatorvos nevét, kamarai bélyegzője számát,
i)86 az
eb veszettség elleni védőoltásai során használt oltóanyagot, annak
gyártási számát, valamint az oltást végző szolgáltató állatorvos nevét,
kamarai bélyegzője számát,
k)87 kisállatútlevéllel
rendelkező eb esetén az útlevél számát, kiállításának időpontját, a
kiállító szolgáltató állatorvos nevét, kamarai bélyegzője számát,
m)88 elismert tenyésztő szervezet által törzskönyvezett eb esetén a származási igazolás másolatát.
(6)
Az eb tulajdonosa és tartója köteles a (4) bekezdés szerinti adatokat
az eb transzponderrel történő megjelölését és regisztrációját végző
állatorvos rendelkezésére bocsátani.
(7) Az adatbázis működtetője biztosítja a (4) bekezdés c), h) és l) pontja szerinti adatokhoz való nyilvános hozzáférést az állatba ültetett transzponder sorszáma alapján.
(8) Jogszabályban meghatározott közfeladat ellátása érdekében az adatbázis működtetője az adatbázishoz
a)89 hozzáférést biztosít a települési, fővárosban a fővárosi kerületi és a fővárosi önkormányzat részére,
42/B. §90 (1)91
A tartás helye szerint illetékes települési, fővárosban a kerületi
önkormányzat, illetve a fővárosi önkormányzat által közvetlenül
igazgatott terület tekintetében a fővárosi önkormányzat ebrendészeti
feladatainak elvégzése érdekében, illetve a veszettség elleni oltás
járványvédelmi vonatkozásaira való tekintettel három évente legalább egy
alkalommal ebösszeírást végez.
(2)92
Az ebösszeírás során a települési, fővárosban a kerületi önkormányzat,
illetve a fővárosi önkormányzat által közvetlenül igazgatott terület
tekintetében a fővárosi önkormányzat jogosult kezelni a 42/A. § (4)
bekezdés szerinti adatokat.
(3)93
A települési, fővárosban a kerületi önkormányzat, illetve a fővárosi
önkormányzat által közvetlenül igazgatott terület tekintetében a
fővárosi önkormányzat az ebösszeírás alapján a (2) bekezdésben foglalt
adatokról helyi elektronikus nyilvántartást vezet, az állat tulajdonosa,
tartója és más személyek jogainak, személyes biztonságának és
tulajdonának védelme, valamint ebrendészeti és állatvédelmi feladatainak
hatékony ellátása céljából.
(4)94
Az adatbázis működtetőjének kérésére a települési, fővárosban a
kerületi önkormányzat, illetve a fővárosi önkormányzat által közvetlenül
igazgatott terület tekintetében a fővárosi önkormányzat, valamint a
Magyar Állatorvosi Kamara köteles a nyilvántartott ebekről adatot
szolgáltatni.
(5)95
Az eb tulajdonosa és tartója az ebösszeíráskor köteles a (2) bekezdés
szerinti adatokat a települési, fővárosban a kerületi önkormányzat,
illetve a fővárosi önkormányzat által közvetlenül igazgatott terület
tekintetében a fővárosi önkormányzat rendelkezésére bocsátani.
42/C. §96 (1)97
Az ebtartás helye szerint illetékes települési, fővárosban a kerületi
önkormányzat, illetve a fővárosi önkormányzat által közvetlenül
igazgatott terület tekintetében a fővárosi önkormányzat az adott év első
napjáig négy hónapos kort betöltött eb után az eb tulajdonosától évente
ebrendészeti hozzájárulást szedhet be.
(2)
Az adott évi ebrendészeti hozzájárulás tekintetében az eb
tulajdonosának az év első napján az oltási könyvben tulajdonosként
feltüntetett természetes vagy jogi személyt jogi személyiség nélküli
szervezetet kell tekinteni.
(3)98
Az éves ebrendészeti hozzájárulás mértékét a tartás helye szerint
illetékes települési, fővárosban a kerületi önkormányzat, illetve a
fővárosi önkormányzat által közvetlenül igazgatott terület tekintetében a
fővárosi önkormányzat
b) az eb tartásának állatjóléti és ebrendészeti jellemzőinek (tartási hely típusa, mérete, tartott ebek száma),
figyelembe
vételével állapítja meg, de az nem haladhatja meg ebenként veszélyes eb
vonatkozásában a húszezer, más eb esetében a hatezer forintot.
a) a
védett őshonos vagy veszélyeztetett, magas genetikai értéket képviselő
tenyésztett magyar állatfajták nemzeti kinccsé nyilvánításáról szóló
32/2004. (IV. 19.) OGY határozat mellékletében felsorolt magyar
kutyafajtákba tartozó törzskönyvezett,
c) a Magyar Honvédségben, rendvédelmi szervben, nemzetbiztonsági szolgálatban vagy közfeladatot ellátó őrszolgálatban alkalmazott,
e) az
ismert tartóval nem rendelkező és állatmenhelyen, ebrendészeti telepen
vagy állatvédelmi szervezet gondozásában tartott, valamint
(5) Az állatvédelmi szervezet gondozásában tartás tényét az állatvédelmi szervezet vezetője írásban igazolja.
(6)
Az állatmenhelyről, ebrendészeti telepről vagy állatvédelmi
szervezettől történő örökbefogadás tényét az örökbeadó intézmény vagy
szervezet vezetője írásban igazolja.
(7)99
A települési, fővárosban a kerületi önkormányzat, illetve a fővárosi
önkormányzat által közvetlenül igazgatott terület tekintetében a
fővárosi önkormányzat köteles a befolyt ebrendészeti hozzájárulás teljes
összegét az ebek ivartalanításának támogatására, az állatmenhelyek és
az ebrendészeti telepek fenntartására, állatvédelmi szervezetek
támogatására, valamint az ebösszeírás vagy egyéb, az ebtartással
kapcsolatos állatjóléti és közegészségügyi intézkedések finanszírozására
fordítani.
43. §100 (1)101
Aki tevékenységével vagy mulasztásával az állatok védelmére, kíméletére
vonatkozó jogszabály vagy hatósági határozat előírását megsérti vagy
annak nem tesz eleget, magatartásának súlyához, ismétlődéséhez, és
különösen az állatnak okozott sérelem jellegéhez, időtartamához igazodó
mértékű állatvédelmi bírságot köteles fizetni.
(2)102 Az állatvédelmi bírságot az állatvédelmi hatóság szabja ki.
(3)103
Az állatvédelmi bírság kiszabására az állatvédelmi hatóságnak az (1)
bekezdésben meghatározott magatartásról történt tudomásszerzését követő
egy éven túl nincs lehetősége. Az elkövetéstől számított öt éven túl nem
szabható ki bírság, kivéve, ha a magatartás jogszerűtlen állapot
fenntartásával valósul meg. Ebben az esetben az elévülés mindaddig nem
kezdődik meg, amíg a jogszerűtlen állapot fennáll.
(5)
Az állatvédelmi bírság mértékét, megállapításának módját, a kiszabására
és felhasználására vonatkozó részletes szabályokat a Kormány
rendeletben állapítja meg.
(6)104
Állatvédelmi bírság kiszabása helyett vagy azzal egyidejűleg az
állattartót a hiányosságok kijavítására, pótlására kell kötelezni,
továbbá az állatok gondozásával, a velük való helyes bánásmóddal
kapcsolatos állatvédelmi oktatáson (továbbiakban: állatvédelmi képzés)
való részvételre kötelezhető.
(7)105
Ha az állatvédelmi képzésen való részvételre kötelezett állattartó a
kötelezettségének önként nem tesz eleget, az állatvédelmi képzés,
illetőleg annak hátralévő része helyébe állatvédelmi bírság lép.
(8)106 A határidőre meg nem fizetett állatvédelmi bírság adók módjára behajtandó köztartozás.
(9)107
Ha kedvtelésből tartott állat tartója az állatok védelmére vonatkozó
jogszabályok vagy hatósági határozat rendelkezésének szándékos vagy
ismételt megsértésével állatának maradandó egészségkárosodását vagy
elpusztulását okozza, és a kedvtelésből tartott vagy a jövőben tartandó
állat jóléte állatvédelmi bírság kiszabásával és az állatvédelmi
képzésen való részvételre kötelezéssel sem biztosítható, az állatvédelmi
hatóság - állatvédelmi bírság kiszabása mellett - az állattartót állat
kedvtelésből való tartásától a jogsértés súlyától függően 2-8 évre
eltiltja.
(10)108
Ha nem kedvtelésből tartott állat tartója az állatvédelemre vonatkozó
jogszabályok vagy hatósági határozat rendelkezésének szándékos és
ismételt megsértésével állatának maradandó egészségkárosodását vagy
elpusztulását okozza, és a tartott vagy a jövőben tartandó állat jóléte
állatvédelmi bírság kiszabásával és az állatvédelmi képzésen való
részvételre kötelezéssel sem biztosítható, az állatvédelmi hatóság -
állatvédelmi bírság kiszabása mellett - az állattartót az érintett
állatfaj tartásától a jogsértés súlyától függően 2-8 évre eltiltja.
(11)109
Ha nem kedvtelésből tartott állat tartója az állatvédelemre vonatkozó
jogszabályok vagy hatósági határozat rendelkezéseinek szándékos vagy
ismételt megsértésével állatának maradandó egészségkárosodását vagy
elpusztulását okozza, és a tartott vagy a jövőben tartandó állat jóléte
állatvédelmi bírság kiszabásával és az állatvédelmi képzésen való
részvételre kötelezéssel sem biztosítható, az állatvédelmi hatóság -
állatvédelmi bírság kiszabása mellett - az állattartót a jogsértés
súlyától függően 2-8 évre
b) az érintett állatfaj vonatkozásában tartási gyakorlattal rendelkező személy igénybevételére kötelezheti.
(12)110
Ha az állattartó a (11) bekezdés szerinti kötelezettségeit megsérti, az
állatvédelmi hatóság a (10) bekezdésben foglalt jogkövetkezményt
alkalmazhatja.
IX. Fejezet111
AZ ÁLLATVÉDELMI OKTATÁS112
43/A. §113 (1)
Az állatokkal szembeni megfelelő magatartásra, gondoskodásra nevelést,
az állatok megismertetését az iskolai általános képzésbe, a szakképzésbe
és az ismeretterjesztésbe be kell építeni.
(2)
Az (1) bekezdésben meghatározott feladatok végrehajtását az állami és
önkormányzati szervek, valamint az oktatási intézmények kötelesek
előmozdítani.
(3)
Az állam az állatokkal szembeni megfelelő magatartásra neveléssel
összefüggő feladata ellátásáért való felelőssége körében, a szükséges
ismeretek széles körű terjesztésével, tájékoztatások, képzések, oktatás
biztosításával járul hozzá az állatok jóllétét figyelembe vevő szemlélet
kialakításához.
43/B. §114 Az állatvédelmi hatóság
a) szakmailag
felügyeli az állatok tartása során alkalmazandó állatvédelmi
előírásokra vonatkozó iskolarendszeren kívüli hatósági jellegű képzést
és vizsgáztatást,
(2)
Az állatok kíméletére és védelmére vonatkozó jogszabályok megsértése
esetén az ügyész is jogosult keresetet indítani a tevékenységtől való
eltiltás, illetőleg a tevékenységgel okozott kár megtérítése iránt.
(3)116
45. § (1)117 Amennyiben az állat továbbélése megszüntethetetlen vagy csillapíthatatlan szenvedéssel járna és gyógyulása nem várható, továbbá
b) vadon élő, nem vadászható állat esetében az egyed a szabadon élésre vagy fogságban tartásra alkalmatlan,
az
állatvédelmi hatóság köteles az állat életének fájdalom nélküli
kioltásáról gondoskodni. Az állat életének kioltásával kapcsolatban
felmerült igazolt költségeket a települési, fővárosban a kerületi
önkormányzat köteles megtéríteni. Vadászható állatfaj esetében a vad
védelméről, a vadgazdálkodásról, valamint a vadászatról szóló, védett
állatfaj esetében a természet védelméről szóló törvény szabályait kell
alkalmazni.
(2)118
45/A. §119 Az
e törvényben foglaltak végrehajtását - feladat- és hatáskörében eljárva
- az állatvédelmi hatóság, az élelmiszerlánc-felügyeleti szerv, illetve
a természetvédelmi hatóság ellenőrzi.
45/B. §120 (1)121
Ha az állattartó az e törvényben, illetve a külön jogszabályban foglalt
rendelkezéseket nem vagy nem megfelelően teljesíti és ez által az állat
vagy ember egészségét súlyosan veszélyezteti, az állatvédelmi hatóság
az állat tulajdonosának költségére elrendelheti - a feltételek
biztosításáig - az állat megfelelő helyre való szállítását és a várható
tartási költségek tulajdonos általi megelőlegezését.
(2)
Ha az állattartó az állatvédelmi hatóság által előírt időpontig
gondoskodik a jogszabályszerű állattartási feltételek biztosításáról,
úgy az (1) bekezdés szerint elszállított állatot részére vissza kell
szolgáltatni, ellenkező esetben az állatvédelmi hatóság az állatot
elkobozza. Az állatvédelmi hatóság gondoskodik az állat tulajdonjogának
átruházásáról, ha ezt jogszabály kizárja vagy az eredménytelen, az állat
végleges elhelyezéséről. Az állat a korábbi tulajdonosának, illetve
korábbi tartási helyére nem adható ki. Ha az állat végleges elhelyezése
csak rendszeres költségráfordítással biztosítható, a korábbi tulajdonos a
jogsértés súlyától, ismétlődésétől függően legfeljebb 12 hónapra jutó
költség fizetésére kötelezhető. Az elhelyezés eredménytelensége esetén -
hat hónap elteltével - az állat életét megengedett módon ki lehet
oltani.
45/C. §122 Az e törvény alapján elkobzott állat tulajdonjoga törvény eltérő rendelkezése hiányában az államra száll.
46. §123
47. §124 A
miniszter az állatvédelmi hatósági feladatok ellátásának elősegítésére,
valamint a társadalmi részvétel biztosítása érdekében szakértői
testületet hoz létre. A testületben biztosítja az érintett szakmai
szervezetek és a bejegyzett országos állatvédő egyesületek részvételét.
48. § (1)125
Az egyesülési jogról, a közhasznú jogállásról, valamint a civil
szervezetek működéséről és támogatásáról szóló törvény szerinti azon
civil szervezeteket, amelyek tevékenysége az állatok védelmére irányul,
az állatvédelmi jogszabályok megsértése miatt általuk kezdeményezett
hatósági eljárásokban az ügyfél jogállása illeti meg.
(2)
Az állatvédelmi jogszabályok megsértése miatt - az ilyen magatartástól
való eltiltás iránt - a bíróság előtt az (1) bekezdésben megjelölt
szervezet pert indíthat.
(3)126
48/A. §127 (1)128
A települési, fővárosban a kerületi önkormányzat, illetve a fővárosi
önkormányzat által közvetlenül igazgatott terület tekintetében a
fővárosi önkormányzat önkormányzati állatvédelmi őrszolgálatot
működtethet.
(2) Az önkormányzati állatvédelmi őrszolgálatra vonatkozó részletes szabályokat külön jogszabály állapítja meg.
(3)129
A települési - a főváros belterületén a fővárosi - önkormányzat
kötelező feladata a település belterületén a kóbor állatok befogása. Az
így befogott kóbor állat - amennyiben a befogástól számított 15 napon
belül a kóbor állat tulajdonosa nem válik ismertté - az állam
tulajdonába kerül. Az állatvédelmi hatóság gondoskodik az állat
tulajdonjogának átruházásáról, ha ezt jogszabály kizárja vagy az
eredménytelen, az állat végleges elhelyezéséről. Az elhelyezés
eredménytelensége esetén - a külön jogszabályban meghatározott időtartam
elteltével - az állat életét megengedett módon ki lehet oltani.
(4)130
Ha a kóbor állat tulajdonosa ismertté válik, a tulajdonos köteles az
állatot visszavenni, valamint a befogásával és elhelyezésével
kapcsolatos költségeket megtéríteni. Ha a tulajdonos az állatot nem
veszi vissza, vagy az állat egészségét súlyosan veszélyeztető tartási
körülmények miatt az állat a tulajdonos részére nem adható ki, az
állatvédelmi hatóság - az addig felmerült költségek megtérítésére való
kötelezés mellett - az állatot elkobozza, ezt követően gondoskodik az
állat tulajdonjogának átruházásáról, ha ezt jogszabály kizárja vagy az
eredménytelen, az állat végleges elhelyezéséről. Ha az állat végleges
elhelyezése csak rendszeres költségráfordítással biztosítható, a korábbi
tulajdonos a jogsértés súlyától, ismétlődésétől függően legfeljebb 12
hónapra jutó költség fizetésére kötelezhető. Az elhelyezés
eredménytelensége esetén - a külön jogszabályban meghatározott időtartam
elteltével - az állat életét megengedett módon ki lehet oltani.
48/B. §131 A
24/F. §-ban foglalt tartási tilalom nem vonatkozik a külön
jogszabályban foglaltak szerint - az állatvédelmi hatóságnak -
bejelentett állatokra. A bejelentésben meg kell jelölni az állat
tulajdonosának vagy az állat tartójának nevét, címét, valamint az állat
azonosítását szolgáló adatokat és az állat tartási helyének adatait. A
bejelentett adatokról az állatvédelmi hatóság nyilvántartást vezet.
48/C. §132 Az állatvédelmi hatóság az általa nyilvántartott adatokat az élelmiszerlánc-felügyeleti információs rendszerben kezeli.
(2)133
b)135 az állatvédelmi hatóság kijelölését, valamint az állatok nyilvántartásával kapcsolatos részletes feladat- és hatáskörét,136
c)137 az
önkormányzati állatvédelmi őrszolgálat létrehozására, működtetésére,
feladat- és hatáskörére, valamint tagjaira vonatkozó részletes
szabályokat,
d)138 az
állatkísérletek végzésének részletes szabályait, a kísérleti célú
állattenyésztés, -szaporítás, -tartás, -szállítás tevékenység
folytatásának részletes feltételeit, az e tevékenységre jogosító
engedély kiadásának rendjét, a nyilvántartás személyes adatot nem
tartalmazó adattartalmát, valamint a nyilvántartás vezetésére vonatkozó
részletes eljárási szabályokat, továbbá a tevékenységre jogszabályban
vagy hatósági határozatban előírt kötelezettségek be nem tartása esetén
alkalmazandó jogkövetkezményeket,139
e)140 a
cirkuszi menazséria létesítése és működtetése engedélyezésének,
fenntartásának, valamint a nyilvántartás vezetésének részletes
szabályait, továbbá a nyilvántartás személyes adatot nem tartalmazó
adattartalmát, továbbá a tevékenységre jogszabályban vagy hatósági
határozatban előírt kötelezettségek be nem tartása esetén alkalmazandó
jogkövetkezményeket,
f)141 a
kedvtelésből tartott állatok kereskedése létesítésének és
működtetésének engedélyezésére, működésére vonatkozó szabályokat, a
nyilvántartás személyes adatot nem tartalmazó adattartalmát és a
vezetésére vonatkozó részletes eljárási szabályokat, a kereskedelmi
hatóság kijelölését, valamint a kedvtelésből tartott állatok kereskedése
működésének ellenőrzésére, továbbá a kedvtelésből tartott állatok
tartására, forgalmazására és tulajdonjogának nem kereskedelmi célú
átruházására vonatkozó részletes szabályokat,142
g)143 a
település belterületén a kóbor állatok befogásával, tulajdonjogának
átruházásával és elhelyezésével kapcsolatos feladatok ellátásának
részletes szabályait,
h)144 az
eb okozta fizikai sérülés, illetve ennek veszélye keletkezésekor
felmerülő hatósági feladatokat, valamint a veszélyesnek minősített eb
tartásának és a tartás engedélyezésének részletes szabályait,
i)145 a
transzponderrel megjelölt ebek adatait nyilvántartó országos adatbázis
működési feltételeit, valamint az adatbázisba történő regisztráció
díját,
j)146 az ebek viselkedésének megítélésében jártas szakértők engedélyezésére vonatkozó részletes szabályokat
a) a
miniszter, hogy a szakértői testület létrehozására, működtetésére
vonatkozó részletes szabályokat, a mezőgazdasági haszonállatok sajátos
tartási szabályait, a vágóállatok körét, az állatok levágásának és
leölésének részletes szabályait,147
b)148 a
miniszter, hogy a veszélyes állatok körét, tartásuk és szaporításuk
részletes feltételeit, a veszélyes állattá nyilvánítás feltételeit, a
veszélyes állatok adatait nyilvántartó országos adatbázis működési
feltételeit, valamint az állatkert és állatotthon létesítésének,
működésének és fenntartásának részletes szabályait,149
c)150 a
miniszter, hogy a rendészetért felelős miniszterrel egyetértésben az
állatok elkábítására szolgáló eszközök, lövedékek körét, az állatok
elkábításának részletes szabályait,
d)151
e)152 a miniszter, hogy az élő állat nyereményjáték díjaként történő felhasználásának részletes szabályait,
f)153 a
miniszter, hogy az állatok tartása során alkalmazandó állatvédelmi
előírásokra vonatkozó iskolarendszeren kívüli hatósági jellegű képzések
és vizsgáztatás részletes szabályait,
g)154 a
miniszter, hogy az Európai Gazdasági Térség más szerződő államaiban
megszerzett, az állatok tartása során alkalmazandó állatvédelmi
előírásokra vonatkozó képesítést igazoló bizonyítványok elismerésének
feltételeit és rendjét,
h)155 a
miniszter, hogy a veszélyes eb tartása engedélyezésének igazgatási
szolgáltatási díját, valamint a díj beszedésével, kezelésével,
nyilvántartásával, visszatérítésével kapcsolatos szabályokat az
adópolitikáért felelős miniszterrel egyetértésben,
i)156 a miniszter, hogy a szőrméjükért tartott állatfajok körét, tartásuk, tenyésztésük és szaporításuk különleges szabályait
(5)157
Felhatalmazást kap a települési, fővárosban a kerületi önkormányzat
képviselő-testülete, illetve a fővárosi önkormányzat által közvetlenül
igazgatott terület tekintetében a fővárosi önkormányzat közgyűlése, hogy
az ebrendészeti hozzájárulás mértékét, kiszabásának feltételeit, a
kedvezmények, mentességek körét, illetve a megfizetésének szabályait
rendeletben határozza meg.
(6)158
Felhatalmazást kap a települési, fővárosban a kerületi önkormányzat
képviselő-testülete, illetve a fővárosi önkormányzat által közvetlenül
igazgatott terület tekintetében a fővárosi önkormányzat közgyűlése, hogy
a kedvtelésből tartott állatok tartásának szabályait rendeletben
határozza meg.
50. §159 Ez
a törvény a Magyar Köztársaság és az Európai Közösségek és azok
tagállamai között társulás létesítéséről szóló, Brüsszelben, 1991.
december 16-án aláírt Európai Megállapodás tárgykörében, a Megállapodást
kihirdető 1994. évi I. törvény 3. §-ával összhangban - a végrehajtására
kiadott jogszabályokkal együtt - az Európai Közösségek következő
jogszabályaival összeegyeztethető szabályozást tartalmaz:
a) a Tanács 78/923/EGK határozata a mezőgazdasági haszonállatok védelméről szóló európai egyezmény megkötéséről,
e) a Tanács 1999/74/EK irányelve a tojótyúkok védelmére vonatkozó minimumkövetelmények megállapításáról,
f) a
Tanács 1999/575/EK határozata a kísérleti és egyéb tudományos célokra
felhasznált gerinces állatok védelmére vonatkozó európai egyezménynek a
Közösség által történő megkötéséről,
g) a
Tanács 2005/1/EK rendelete az állatoknak a szállítás és a kapcsolódó
műveletek közbeni védelméről, valamint a 64/432/EGK és a 93/119/EK
irányelv és a 1255/97/EK rendelete módosításáról,
h) a Tanács 2007/43/EK irányelve a hústermelés céljából tartott csirkék védelmét szolgáló minimumszabályok megállapításáról,
i) az
Európai Parlament és Tanács 1523/2007/EK rendelete a macska- és
kutyaprém, valamint az ilyen prémet tartalmazó termékek forgalomba
hozatalának, a Közösségbe történő behozatalának, illetve onnan történő
kivitelének tilalmáról,
j) a Tanács 2008/119/EK irányleve a borjak védelmére vonatkozó minimumkövetelmények megállapításáról,
k) a Tanács 2008/120/EK irányelve a sertések védelmére vonatkozó minimumkövetelmények megállapításáról,
m) az Európai Parlament és a Tanács 2010/63/EU irányelve a tudományos célokra felhasznált állatok védelméről.
51. §160 E törvény 42/C. § (4) bekezdésének a) pontja
tervezetének a műszaki szabványok és szabályok, valamint az információs
társadalom szolgáltatásaira vonatkozó szabályok terén
információszolgáltatási eljárás megállapításáról szóló, - a 98/48/EK
európai parlamenti és tanácsi irányelvvel módosított - 1998. június 22-i
98/34/EK európai parlamenti és tanácsi irányelv 8-10. cikkében előírt
egyeztetése megtörtént.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése